Saturday, 5 August 2017

Dimensi Budaya Hofstede (1980)





Dimensi Budaya Hofstede (1980)


1.             Pengenalan
Budaya boleh dilihat daripada pelbagai perspektif kerana budaya boleh jadi dalam bentuk nyata dan tidak nyata. Menurut Che Su et al. (2009), budaya merupakan gaya, cara hidup, sesuatu yang menjadi kebiasaan dalam sesuatu masyarakat, simbol, makna, andaian dan peraturan yang dibentuk dan diperturunkan daripada satu generasi kepada satu generasi. Manakala Maheswaran & Shavitt (2000) mentafsirkan budaya sebagai salah satu faktor dalaman yang mempengaruhi perilaku seseorang.
Budaya juga terdapat dalam sesebuah organisasi. McDermott dan O’Dell (2001) mendefinisikan budaya organisasi sebagai nilai, struktur dan sistem, kelakuan, ruang dan lagenda dalam organisasi. Hal ini disokong dengan kajian yang dilakukan oleh Steenkamp et al (1999), dimana beliau berpendapat budaya diukur dengan menggunakan nilai-nilai yang berkaitan dengan pekerjaan.
Selain itu, budaya memainkan peranan penting dalam pelbagai aspek. Mohamad Zain & Nik Hassan Shuhaimi (2010), menyatakan bahawa budaya berperanan dalam mempromosikan keamanan dan keharmonian antara pelbagai bangsa dan masyarakat. Hal ini dilihat daripada sektor pelancongan dimana kepelbagaian budaya di Malaysia mampu menarik minat pelancong asing untuk datang dan mengenali budaya di Malaysia.

2.             Dimensi Perbezaan Budaya Hafstede (1980)
Menurut Hofstede (1980), terdapat perbezaan pada peringkat kebangsaan dan daerah dalam konteks pengelompokan budaya yang mempengaruhi tingkahlaku dalam organisasi. Dimensi horstede sering digunakan dalam penelitian sosial karena kesederhanaannya dalam memahami dan mengukur budaya. Antara Dimensi Budaya Hofstede adalah seperti berikut:

2.1          Jarak kuasa jauh/ dekat
Hofstede (1989) menyatakan jarak kuasa bermaksud di mana mereka yang kurang berkuasa di dalam sesuatu organisasi, termasuk institusi kekeluargaan, menerima dan merasakan bahawa kuasa diagihkan secara tidak adil. Jarak kuasa jauh menunjukkan semakin jauh jarak kuasa maka semakin tinggi darjah ketaatan masyarakat kepada ketua dalam masyarakat yang mempunyai status. Negara-negara Asia dikatakan mempunyai jarak kuasa yang tinggi. Contohnya Malaysia memberikan penekanan dari kecil tentang nilai-nilai moral yang  perlu diterapkan dalam menghormati orang yang lebin tua, ibu bapa, guru, pemimpin, ketua dalam organisasi. Individu yang mengamalkan jarak kuasa dekat boleh berhubung di antara satu sama lain tanpa mengira struktur formal dalam organisasi. Oleh yang demikian, individu-individu dalam organisasi merasakan lebih selesa, proaktif dan mampu melibatkan diri dalam pembuatan keputusan.
Dalam budaya jarak kuasa dekat. Hal ini kerana di Malaysia proses pembuatan keputusan terletak kepada pihak pengurusan atasan dan pemimpin mempunyai kata akhir ke atas semua keputusan penting. Di Amerika Syarikat, keputusan boleh dibuat oleh semua individu di dalam organisasi. Walaupun pemimpin dihormati, keputusan mereka masih boleh dipertikaikan dengan tujuan membangunkan dan memajukan organisasi. Dalam konteks organisasi Polis Diraja Malaysia. Organisasi ini terbahagi kepada dua kelompok utama iaitu Pegawai Kanan Polis sebagai pemimpin, ketua, perancang dan penentuan manakala Pegawai Rendah Polis sebagai perlaksana.

2.2          Pengelakkan ketidakpastian tinggi/ rendah
            Dimensi budaya Hofstede pengelakkan ketidakpastian memberi maksud ketidakselesaan masyarakat dalam ketidaktentuan dan ketidakstabilan. Perasaan ini menunjukkan adanya kerisauan dan keinginan masyarakat untuk dapat meramal situasi yang akan datang. Dimensi ini merupakan proses dimana individu dalam suatu negara lebih cenderung untuk memilih situasi berstruktur (tidak berisiko) berbanding situasi tidak berstruktur (berisiko). Negara Malaysia cenderung ke arah negara dengan kadar pengelakkan ketidakpastian yang tinggi. Hal ini kerana Malaysia kerap dalam mementingkan keselamatan dan cenderung mengelakkan konflik.

 2.3      Kolektivisme/ individualisme
Individualisme adalah lawan bagi kolektivisme. Dengan erti kata yang lain ia membawa maksud sejauh mana masyarakat di Malaysia menjaga diri serta keluarga terdekat sahaja. Manakala kolektivisme pula membawa maksud seseorang sejak lahir berintegrasi ke dalam satu kelompok yang besar. Masyarakat Malaysia adalah cenderung berorientasikan kumpulan dan organisasi. Ini kerana kebanyakkan masyarakat di Malaysia mampu memberikan komitmen yang tinggi walaupun terdiri daripada pelbagai kaum. Merujuk kepada  Devito (2009) mengatakan bahawa menekankan pentingnya nilai-nilai kelompok atau kolektif seperti amalan tradisi, murah hati, dan kepatuhan. Masyarakat Malaysia mementingkan matlamat kebajikan dalam organisasi berbanding dengan pencapaian kehendak individu. Budaya ini sering menentang pembaharuan dan perubahan dan lebih bersedia menerima seadanya. Langkah ini bagi mengelakkan berlakunya konflik individual. Sebagai contoh warga tua semakin dipinggirkan oleh sesetengah organisasi dalam negara. Walaupun perkara ini pernah diberikan perhatian pada suatu ketika dahulu, Ianya semakin hilang ditelan arus kemodenan. Ramai warga tua yang ditamatkan perkhidmatan disebabkan masalah lanjutan usia, masalah kesihatan dan sebagainya telah digantikan dengan tenaga golongan muda yang lebih produktif dan berintegeriti dalam menjalankan tugas.

2.4          Maskulinisme/ Feminisme
Merujuk kepada Porter, Samaver dan McDaniel (2007) mengatakan bahawa Hofsetde menggunakan perkataan maskulin dan feminin bagi merujuk sejauh mana ciri-ciri maskulin dan feminin dihargai dan ditonjolkan dalam sesebuah negara. Sifat maskulin atau feminin berperanan besar  dalam melaksanakan sesuatu tugas dalam organisasi. Maskulin dikenali sebagai nilai dominan dalam masyarakat berdasarkan nilai kelelakian termasuklah persaingan, ketegasan, pengumpulan kekayaan dan harta benda. Manakala feminin merujuk kepada menjaga kebaikan orang lain dan kualiti hidup yang seimbang. Sebagai contoh dalam organisasi Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang lebih mengutamakan ciri-ciri maskulin dengan melihat melalui perlantikan Ketua Polis Negara. Ini kerana kesemua Ketua Polis Negara diungguli oleh kaum lelaki.

2.5          Konteks tinggi/ rendah
Dimensi ini dikembangkan oleh Hostede bersama Michael Harris Bond di Hong Kong. Dimensi ini sangat dipengaruhi oleh ajaran Confucius. Dimensi ini akan membingungkan orang yang hidup di wilayah barat kerana merasakan hal ini tidak diperlukan. Empat elemen ajaran yang mempengaruhi terbentuknya dimensi ini adalah :
A.                  Kestabilan sosial berdasarkan atas ketidakstabilan hubungan antara manusia. Sebagai contoh, pelajar junior memberikan penghormatan dan kepatuhan kepada pelajar senior dan pelajar senior memberi perlindungan kepada pelajar junior.
B.                  Keluarga adalah bentuk dasar dari seluruh organisasi sosial. Budaya cina memiliki keyakinan bahawa kehilangan martabat kelluarga ibarat kehilangan satu mata, hidung atau mulut.  Menunjukkan penghormatan kepada orang disebut ‘memberi wajah” dalam budaya mereka.
C.                  Perilaku berbudi luhur kepada orang lain bermaksud tidak memperlakukan orang lain seperti diri sendiri tidak mahu diperlakukan sedemikian.
D.                 Berbuat baik adalah satu tugas dalam kehidupan dengan cara menambah pengetahuan, keterampilan, bekerja keras, tidak boros, sabar dan memelihara.
Pada umumnya, komunikasi konteks rendah ditujukan pada pola komunikasi secara situasi lisan langsung, perbicaraan yang betul, persiapan non-verbal dan mengirim berorientasikan nilai. Pengirim bersikap tanggungjawab untuk menyampaikan secara jelas. Dalam perbezaannya, komunikasi konteks tinggi menunjukkan pada pola komunikasi dari situasi lisan tidak langsung. Dalam komunikasi konteks tinggi, penerima mesej atau pendengar diharapkan unruk memahami mesej yang tersirat supaya dengan teliti dapat di simpulkan apa yang tersembunyi dalam mesej tersebut.

2.6          Polikronik/ monokronik
Davidhizar, Giger, dan Tuner (1994) menyatakan bahawa sebahagian besar orang memiliki kecenderungan ke arah gaya pengurusan waktu monokronik atau polikronik. Orang dengan gaya monokronik memilih melakukan satu pekerjaan dalam satu waktu dan cenderung memulai dan mengakhiri pekerjaannya tepat waktu pada waktunya manakala orang dengan gaya polikronik pula memilih dua atau bahkan lebih pekerjaan dalam waktu yang bersamaan dan untuk mengubah rencana, menekankan pada menjalin hubungan dibandingkan dengan tugas, dan membentuk hubungan jangka panjang.
Edward Hall (1959) yang menjalankan kajian tentang budaya konteks tinggi seperti di Malaysia, cenderung bersifat polikronik dan menganggap masa sebagai kurang ketara kerana beberapa perkara boleh berlaku dalam satu masa. Mereka juga lebih berkemungkinan menumpukan perhatian kepada menjalinkan hubungan daripada melakukan tugas itu sendiri. Sebaliknya pula, orang yang berada dalam budaya dalam konteks rendah seperti Amerika Syarikat yang lebih bersifat monokronik cenderung dan melihat masa sebagai perkara yang ketara yang dapat dijimatkan dan dihabiskan dengan cara yang berhemah. Mereka lebih cenderung memberi tumpuan lebih kepada tugas dan menjadi cekap serta spesifik tentangnya tampa meletakkan banyak tekanan kepada hubungan.

3.                  Kesimpulan
Dimensi Perbezaan Budaya (Hofstede, 1980) sangat relevan bila diterapkan dalam pengambilan keputusan dalam organisasi karena budaya dapat mempengaruhi anggota organisasi termasuk mempengaruhi gaya kepimpinan. Penelitian penilaian karakter setiap individu dalam suatu organisasi mampu menjelaskan masalah-masalah yang timbul akibat sumber daya manusia. Dimensi budaya Hofstede dilihat mampu menggerakkan individu-individu dalam organisasi untuk mencapai matlamat organisasi. 


Rujukan
Che Su, M., Mohd Baharudin, O., Norhhayati, M. J., & Mohd Hafidz, H. (2009). SCCG3143 Kemahiran Komunikasi Kepengurusan. Pengajian Luar Kampus Pusat Pendidikan Profesional dan Lanjutan PACE Universiti Utara Malaysia.

Hofstede, Geert, 1980, Culture’s Consequences, International Differences In Work Related Values, Sage Publications, Beverly Hills, London. Retrieved from https://books.google.com.my/books?hl=de&lr=&id=Cayp_Um4O9gC&oi=fnd&pg=PA3&ots=V4ByDBSMQ9&sig=Gm51tRF6r8OkMeWQBiKRTNCr64&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

McDermott, R. & Carla O’Dell, C. (2001). Overcoming cultural barriers to sharing knowledge. Journal of Knowledge Management, Vol. 5 Issue: 1, pp.76-85. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/352d/6a6cdda0ad35da4c9f35774f9295df7c540c.pdf

MOHAMAD ZAIN, M., & NIK HASSAN SHUHAIMI, N. A. R. (2010). Peranan Budaya dalam Mempromosikan Keharmonian di Asia Tenggara. Jurnal Terjemahan Alam & Tamadun Melayu vol 1, issue 2, pp. 183 – 189. Retrieved from http://journalarticle.ukm.my/2003/1/AlamTamadun2010012NEW.pdf

Steenkamp, J. M. E., Hofstede, F., & Wedel, M. (1999, April). A cross-national investigation into the individual and national cultural antecedents of consumer innovativeness, Journal of Marketing, Vol 63, pp 55-69. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Jan_Benedict_Steenkamp/publication/271789946_A_Cross-National_Investigation_into_the_Individual_and_National_Cultural_Antecedents_of_Consumer_Innovativeness/links/58de5037aca27206a8a615df/A-Cross-National-Investigation-into-the-Individual-and-National-Cultural-Antecedents-of-Consumer-Innovativeness.pdf

Maheswaran, D. dan Shavitt, S. (2000). Issues And New Directions In Global Consumer Psychology. Journal of Consumer Psychology, 9(2), 59-66. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/8466/0ba7c8bac2add71eb0ecaeb0d1c7afc34ac8.pdf

No comments:

Post a Comment

Analisis S.W.O.T Organisasi Z

1.             Pengenalan Analisis S.W.O.T adalah sebuah analisa yang dicetuskan oleh Albert Humprey pada 1960-1970an. Analisa ini me...