Kemahiran Asas Pengurus
1.
Pengenalan
Kemahiran komunikasi adalah penting
bagi seorang pengurus untuk mencapai matlamat organisasi. Menurut Koontz &
Wiehrich (1992), pengurusan adalah satu proses merancang dan memelihara
persekitaran di kalangan anggota kerja organisasi bagi tujuan pencapaian
matlamat yang telah ditetapkan bersama manakala Robbin (1996) menyatakan
pengurusan ialah satu proses perlaksanaan dan koordinasi tugas yang bertujuan
untuk mencapai matlamat organisasi. Pengurusan juga dikatakan sebagai proses
perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli-ahli
organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan
bagi mencapai matlamat organisasi.
Menurut Griffin 2000, pengurus
adalah orang yang merancang dan membuat keputusan, mengorganisasi, mengarah dan
mengawal sumber manusia, kewangan dan maklumat. J.Penc (2000) pula berpendapat
pengurus adalah orang yang ditugaskan untuk mengurus, memenuhi semua fungsi dan
menggunakan semua atau sebahagian sumber-sumber untuk mencapai matlamat organisasi.
Secara umumnya, pengurus ialah manusia (pekerja) yang mengelola manusia untuk
melaksanakan tugasan yang selari dengan objektif sesebuah organisasi.
2.
Konteks Organisasi
Menurut Ernie dan Kurniawan 2005, organisasi
merupakan sekumpulan orang atau sekelompok yang memiliki tujuan tertentu dan
berupaya untuk mewujudkan tujuannya tersebut melalui kerjasama. Organisasi yang
dibincangkan dalam tugasan ini adalah Polis Diraja Malaysia (PDRM). Terdapat
tiga kemahiran asas pengurus dibincangkan berkaitan PDRM iaitu kemahiran
teknikal, kemahiran kemanusiaan dan kemahiran konseptual. Kemahiran teknikal
merupakan kefahaman dan kecekapan tentang kaedah dan proses tertentu dalam
bidang yang khusus. Kemahiran ini dilihat daripada kepelbagaian Jabatan yang
terdapat di dalam PDRM. Antaranya adalah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan
Trafik yang ditugaskan khusus untuk menguatkuasakan undang-undang berkaitan
lalulintas manakala Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti yang
berperanan memberi kesedaran kepada masyarakat tentang jenayah. Kemahiran ini
juga merujuk kepada keupayaan dan kebolehan menggunakan pengetahuan, teknik,
alat dan sumber. Pegawai Kanan Polis dan Pegawai Rendah Polis telah diberi
pendedahan berkaitan undang-undang sejak di Pusat Latihan Polis lagi. Hal ini
menunjukkan pengetahuan yang dimiliki oleh seluruh warga PDRM. Selain itu,
kebolehan menggunakan peralatan dilihat daripada penggunaan senjata api oleh
warga PDRM. Latihan penggunaan senjata api yang berterusan diberikan dalam
memastikan warga PDRM mahir menggunakan alat tersebut.
Kemahiran kemanusiaan merupakan
kemahiran berkomunikasi dan memahami gelagat individu atau kumpulan dalam
melaksanakan setiap aktiviti organisasi. Kemahiran ini dipraktikkan di dalam
PDRM melalui kursus-kursus yang ditawarkan kepada warga kerja PDRM dan tatacara
berkomunikasi di kaunter pertanyaan balai bersama pengadu, semasa membuat
pemeriksaan serta ucapan salam di kalangan warga kerja PDRM. Kemahiran ini
secara tidak langsung membentuk jalinan sosial dan interaksi di kalangan warga
kerja PDRM. Ucapan salam yang dipraktikkan dilihat mampu merapatkan hubungan
dan semangat esprit de corp di kalangan warga kerja PDRM.
Kemahiran konseptual yang merujuk
kepada keupayaan untuk melihat organisasi secara keseluruhan termasuk memahami
saling hubungan dan pergantungan antara bahagian atau unit dalam organisasi. Kemahiran
ini dilihat daripada analisis jenayah dan operasi bersepadu yang dilakukan.
Setiap data jenayah akan dikumpul dan disimpan untuk merancang operasi. Operasi
bersepadu merupakan operasi yang melibatkan jabatan, cawangan dan Balai Polis
di mana setiap kemahiran warga PDRM digabungkan dalam memastikan keberkesanan
dan kejayaan operasi.
3.
Kepentingan Kemahiran Asas Pengurus
Kemahiran asas pengurus terbahagi
kepada tiga peringkat seperti berikut:
3.1 Kemahiran teknikal
Pengurus perlu mempunyai kefahaman
dan kecekapan tentang kaedah dan proses tertentu dalam bidang yang khusus
seperti kaedah proses, teknik serta mengikut prosedur yang sedia ada. Kemahiran
ini memerlukan latihan dan perlu dipupuk kepada anggota kerja yang terlibat.
Selain itu, kemahiran ini menunjukkan keupayaan dan kebolehan pengurus
menggunakan pengetahuan, teknik, alat dan sumber.
3.2 Kemahiran kemanusian
Kemahiran
ini menunjukkan keperluan pengurus dalam menguasai kemahiran berkomunikasi dan
memahami gelagat individu atau kumpulan dalam melaksanakan setiap aktiviti
organisasi. Kemahiran berkomunikasi dititikberatkan komunikasi adalah penting
dalam mencapai matlamat organisasi dan penyampaian mesej yang jelas dan tepat
kepada anggota kerja. Pengurus juga perlu berkupayaan untuk membentuk jalinan
sosial dan interaksi dengan individu dalam dan luar organisasi bagi mencapai
hasil kerja yang disasarkan.
3.3
Kemahiran konseptual
Kemahiran
ini menerangkan bahawa pengurus perlu mempunyai keupayaan untuk melihat
organisasi secara keseluruhan termasuk memahami saling hubungan dan
pergantungan antara bahagian atau unit dalam organisasi. Selain itu, pengurus
juga seharusnya berani mendepani cabaran semasa dan menentukan hala tuju
organisasi. Pengurus memainkan peranan yang penting dalam membangunkan
organisasi dengan mencapai misi dan visi organisasi.
4.
Kesimpulan
Oraganisasi
PDRM mengamalkan ketiga-tiga kemahiran asas pengurus dalam mencapai misi dan
visi organisasi. Ketiga-tiga kemahiran diterapkan ke dalam PDRM dalam
memastikan kelancaran dan keberkesanan PDRM mencegah dan menbendung jenayah.
Hal ini menunjukkan keberkesanan pengurusan PDRM. Dalam mewujudkan hubungan
yang erat dan kerjasama, PDRM menitikberatkan aspek komunikasi di kalangan
warga kerja PDRM dan masyarakat. Kursus-kursus yang ditawarkan dan latihan yang
berterusan mampu meningkatkan kemahiran warga kerja PDRM dalam menghadapi
cabaran yang semakin mencabar di masa hadapan.
Rujukan
Mustaffa, C. S., Othaman, M. B., Jalil, N. M., & Hussein, M. H.
(2009). SCCG3143
Kemahiran Komunikasi Kepengurusan.
Pengajian Luar Kampus Pusat Pendidikan
Profesional dan Lanjutan
PACE Universiti Utara Malaysia. P 1-4
Kechot, A. S. (2013). Menangani Ruang Budaya: Peranan Pengurus Sebagai
Penyebar
Maklumat Bagi Istana
Budaya, Kuala Lumpur . GEOGRAFIA
Online™ Malaysia Journal of
Society and Space. Jilid 9 (1), 70-78. Retrieved from http://www.ukm.my/geografia/
images/upload/8.geografia-jan%202013-kechot-edam(70%20-78).pdf
Azman, I. (2015, June). Hubungan Antara Peranan Pengurus dalam Program
Kerjaya dengan
Pembangunan Kelakuan
Proaktif Pekerja. The Committee on Publication Ethics (COPE).
Vol 5 (1), 81-100.
Retrieved from http://www.gjat.my/gjat062015/8120150501.pdf
Prof. Madya Sauli, Z. (n.d.). Kemahiran Komunikasi Dalam Pengurusan
Organisasi Dan
Perundingan Yang Berkesan.
Pencetus Warisan Minda. Pp 13. Retrieved from
http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/bitstream/handle/123456789/1680/
Kemahiran%20Komunikasi%20dalam%20Pengurusan%20Organisasi%20Dan%20
Perundingan%20Yang%20Berkesan.pdf?sequence=1
Awang, A. H., Hamzah, A., & Ismail, R. (2003, 12-13 Sept).
Penguasaan Kemahiran Bolehkerja
Dikalangan Pelatih ILP Dan
IKM. Prosiding Persidangan Kebangsaan Pusat Pengajian
Sosial, Pembangunan & Persekitaran
"Cabaran Pembangunan Dilema Persekitaran".
Retrieved from http://www.ippbm.gov.my/jdownloads/kertaskerja/penguasaan-
kemahiran-bolehkerja-di-kalangan-pelatih-ilp-dan-ikm.pdf
No comments:
Post a Comment