Saturday, 5 August 2017

Jenis-Jenis Perundingan



 Jenis-Jenis Perundingan

1.                  Pengenalan
Komunikasi perundingan adalah interaksi yang berlaku antara dua atau lebih individu untuk mencapai satu matlamat. Menurut Prashant (2000), komunikasi berfungsi bagi tujuan pemindahan idea, pengetahuan dan maklumat yang difikirkan penting oleh organisasi kepada pekerja sebagai perangsang untuk bekerja dengan lebih bersemangat. Keinginan dan ketidakpuasan hati terhadap keputusan yang dinyatakan oleh pihak yang terlibat bagi mencapai matlamat masing-masing.
Menurut Fisher, Ury dan Patton (1991) perundingan boleh berlaku dalam penyelesaian mengenai kontrak, pertelingkahan rumah tangga, pendamaian secara aman dalam negara dan sebagainya di mana manusia kebiasaannya melakukan perbincangan atau perundingan dengan cara tawar menawar. Engleberg & Wynn (2007) berpendapat bahawa komunikasi perundingan ialah interaksi yang berlaku di antara individu untuk mencapai satu matlamat yang sama. Perundingan bukanlah satu proses paksaan tetapi dilakukan antara dua pihak atau lebih dengan cara sukarela. Selain itu, perundingan juga dikaitkan dengan aktiviti tawar-menawar dalam kehidupan seharian.
Gaya perundingan majikan dan kesatuan sekerja terbahagi kepada gaya perundingan pembahagian dan intergratif (Villier, 1999). Menurut Barrett & O’Down (2005) dalam Hargove (2010), perundingan pembahagian dikenali sebagai perundingan tradisional, perundingan pertentangan atau permusuhan, perundingan berdasarkan kedudukan dan perundingan kalah menang. Perundingan intergratif pula merujuk kepada proses perundingan dengan prinsip saling memahami dan mengunakan kaedah penyelesaian masalah untuk mengelakkan konflik berkepentingan (Provis, 2000; Fostad dll., 2004). Kedua-dua jenis perundingan ini digunakan dalam mencapai matlamat individu, organisasi dan kepentingan bersama dalam proses perundingan.

2.                  Perundingan pembahagian
Tawaran adalah satu peluang yang diberikan oleh pembuat tawaran kepada penerima tawaran bagi mengikat dirinya dengan kontrak. Implikasi tawaran adalah besar kerana apabila ia disambut dengan penerimaan, pihak membuat tawaran tidak lagi boleh menarik balik. Tindakan menarik balik sesuatu tawaran yang sudah diterima dengan sah adalah satu pelanggaran kontrak.
Tindak balas yang paling berkesan di sini hanyalah untuk kita berniaga dan tawar-menawar. Tawar-menawar bermaksud menjadikan syarat persetujuan sebagai sesuatu yang mesti dilakukan. Sekiranya pihak lain itu mahu kita mengubah atau mengalah kepada sesetengah keadaan dan terma, sifat semula jadi tawar-menawar membayangkan bahawa kita juga mesti dapat meminta daripada pihak mereka untuk mengubah ataupun mengalah kepada sesetengah keadaan dan terma.
Contoh ayat: Ali menulis kepada abu,” saya berminat hendak mengetahui berkenaan tanah yang awak mahu jual di Gombak itu.” Abu menjawab,” tanah itu seluas 50 X 100 kaki persegi hendak dijual dengan harga RM120,000.” Ali membalas,” saya setuju nhendak membelinya.” Kontrak belum wujud kerana kenyataan abu hanya berbentuk pelawaan tawaran. Tawaran berlaku apabila Ali memaklumkan hasrat hendak membeli tanah itu.
Perbezaan tawaran dengan pelawaan tawaran terletak pada niat. Tawaran dibuat dengan niat hendak mengikat diri pihak yang membuat kenyataan dengan kontrak akibat penerimaan pihak satu lagi. Orang yang membuat tawaran sudah bersedia hendak mengikat dirinya dengan kontrak. Pelawaan tawaran hanya dibuat sebagai satu ujian bagi mengetahui minat pihak yang lain walaupun bagi memaklumkan apa yang hendak ditawarkan. Pembuat pelawaan tawaran tidak bersedia hendak terikat dengan kontrak. Niat adalah sesuatu yang agak sukar hendak ditunjukkan di mahkamah. Walau bagaimanapun, niat ini dapat dilihat ataupun diandaikan melalui situasi kes, pihak-pihak yang terlibat dan kandungan kenyataan. Ini bermakna dalam kes yang melibatkan pertikaian sama ada sesuatu tindakan itu tawaran ataupun pelawaan tawaran, kita perlu melihat fakta secara terperinci dan khusus dengan merujuk kepada kebiasaan yang berlaku dalam urus niaga setempat.

2.1              Kelebihan perundingan pembahagian
2.1.1    Semua perunding mahu menang dengan mengalahkan pihak lawan dan mementingkan kata putus bagi menamatkan rundingan yang dijalankan.
2.1.2    Dalam perundingan distributif, hanya satu pihak sahaja yang memperolehi kemenangan atau keuntungan. Hal ini adalah kerana pihak-pihak yang berunding bersaing antara satu sama lain terhadap sesuatu perkara yang ditetapkan pada awal perundingan.
2.1.3    Menawarkan nilai yang tinggi bagi memperoleh kemenangan dalam isu yang dirundingkan.

2.2              Kelemahan perundingan pembahagian
2.2.1      Komunikasi semasa proses rundingan adalah tidak baik kerana dikuasai dengan pelbagai emosi seperti marah, kecewa dan kesal.
2.2.2    Perkara ini berlaku kerana pihak yang terlibat dalam proses saling tidak mempercayai antara satu sama lain.
2.2.3    Selain itu, semasa proses rundingan turut berlaku konflik dan berat sebelah dalam mendapatkan kata putus.
2.2.4    Konflik semasa proses rundingan akan berlajutan sekiranya sesetengah pihak mempunyai kelemahan atau kurang mahir berkomunikasi.

3.                  Perundingan Integratif
Perundingan Integratif merupakan rundingan atau tawar menawar yang mengusahakan satu penyelesaian atau lebih yang dapat mewujudkan suatu penyelesaian yang saling menguntungkan, hubungan jangka masa panjang, persefahaman situasi menang-menang dan keterbukaan dalam perundingan. Greenberg, J., & Baron, RA mengatakan bahawa tawar menawar integratif ini memerlukan perunding yang berkesan untuk menggunakan kepakaran.
Proses rundingan intergratif mempunyai lima peringkat. Menurut Robbins SP (2001), iaitu persiapan dan perancangan, penentuan kaedah-kaedah dasar, penjelasan dan justifikasi, tawar-menawar dan penyelesaian masalah dan penutupan serta implementasi. Lima peringkat tersebut adalah penyediaan dan perancangan, penentuan peraturan dasar, penjelasan dan justifikasi, tawar-menawar dan penyelesaian serta penutupan dan pelaksanaan.
Sebagai contoh, satu perundingan yang dilakukan oleh wakil daripada sesebuah pasukan bola negeri untuk membeli seorang pemain daripada pasukan lain yang dianggap mempunyai kemahiran yang tinggi, kemahiran yang dimilikinya amat diperlukan oleh pasukannya, maka satu perundingan akan dijalankan dengan pemain berkenaan. Dalam perundingan proses tawar-menawar akan dijalankan, bagi pihak yang memberi tawaran mungkin menawarkan tawaran gaji yang tinggi, manakala disebelah pihak pemain mungkin ia beranggap kebajikan dipasukan barunya tidak seperti kebajikan yang terdapat pada pasukan lama atau pun faktor keluarga seperti mendatangkan masalah kepada anak untuk ke sekolah, kerana rumah yang ada sekarang dekat dengan sekolah, walau pun begitu, pasukan baru menjelaskan kepada pemain berkenaan bahawa penginapan di tempat baru tidak jauh dari sekolah mungkin akan memberikan lagi kemudahan kepada pemain berkenaan kerana tidak memerlukan ia mencari van sekolah untuk kemudahan anaknya ke sekolah.
3.1       Kelebihan perundingan integratif
Kekurangan-kekurangan yang ada dalam rundingan pembahagian menggalakkan lagi kepada kewujudan rundingan integratif dengan objektif utamanya adalah untuk mencapai matlamat bersifat menang-menang. Objektif dan matlamat diantara perunding adalah sama. Sekiranya sebelah pihak mencapai matlamat mereka, sebelah pihak juga berhak mencapai apa yang mereka inginkan. Contohnya kita menyertai kempen politik disebabkan untuk mendapat tempat di dalam pilihan raya dan orang lain menyertainya untuk berkhidmat kepada masyarakat dan sesetengahnya untuk mendapat projek.
Kelebihan lain dalam perundingan intergratif ini adalah melahirkan rasa keyakinan dan kemampuan dalam menyelesaikan masalah. Kedua-dua pihak yang mempercayai bahawa mereka mampu bekerja bersama. Pengetahuan, pengalaman dan kepakaran kita selalunya memberikan lebih keyakinan untuk bekerja dengan orang lain. Contoh rundingan yang dilakukan oleh dua pihak untuk kali kedua setelah rundingan pertama  gagal. Kelemahan-kelemahan yang ada dalam rundingan pertama dijadikan pengalaman untuk mencapai rundingan integratif dalam rundingan yang kedua.

3.2       Kelemahan Perundingan Integratif.
Namun begitu, rundingan intergratif ini mempunyai kelemahan antaranya mudah mendedahkan maklumat kepada pihak lawan. Sememangnya dalam rundingan intergratif ini adalah satu kombinasi menang-menang diantara dua pihak. Namun kita tidak pasti samaada pihak lawan mempunyai agenda lain semasa kita menyalurkan maklumat. Contohnya dalam sesesuatu pilihan raya wakil-wakil rakyat biasanya berjanji mengotakan segala permintaan khalayak sekiranya memenangi pilihan raya tersebut. Hakikatnya semua pemimpin ingin memenuhi kehendak dan keuntungan masing-masing.
Kelemahan lain ialah sesetengah pihak perunding terpaksa mengalah walaupun hasil rundingan tersebut bukanlah kehendak sebenar. Ianya adalah untuk mencapai matlamat dan kepuasan bersama perunding lain. Dalam rundingan, tidak semestinya perlu ada yang kalah dan menang. Perunding boleh memikirkan bagaimana kedua-dua belah pihak mendapat apa yang mereka inginkan. Contohnya, D/Kpl Suyot memohon cuti raya sebelum dan selepas perayaan Hari Raya Aidilfitti. Namun penyelia hanya meluluskan pemohonan cuti D/KPl Suyot sebelum perayaan Hari Raya sahaja kerana masih ada anggota Polis lain yang ingin bercuti. Kemudian D/kpl Suyot bersetuju dengan kelulusan cuti yang diberikan oleh penyelia tersebut.

4.                  Kesimpulan
Sewaktu perundingan, komunikasi berkesan memainkan peranan yang penting dalam proses perundingan. Perunding perlu menyakinkan pihak lain dengan menawarkan sesuatu yang bernilai dan berpatutan mengikut kemampuan perunding. Kedua-dua jenis perundingan yang dinyata seringkali digunakan dalam proses perundingan kehidupan seharian. Perundingan diadakan untuk tujuan mencapai matlamat individu atau organisasi. Perundingan pembahagian boleh menjadi penghalang kepada organisasi dalam usaha mencapai matlamat untuk terus berdaya saing dan memperbaiki hubungan baik  di antara majikan dan kesatuan sekerja. 



Rujukan

Prashant, P. (2000). Communication, Meaning, and Interpretation. Journal of Linguistics and Philosophy. 23: pp.185–212. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/6482/431587cd9672ee4fe7d72522aee90bcd4381.pdf

Fisher, R., W. Ury, and B. Patton. (1991). Getting To Yes. 2th ed. New York: Peguin Books.         Retrieved from https://books.google.com.my/books?id=sjH3emOkC1MC&printsec=
frontcover&dq=Getting+to+Yes:+Negotiating+Agreement+without+Giving+In&hl=en&ei=09qZTeuYCbPXiAL90MydCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Engleberg, I. N., & Wynn, D. R. (2007). Working In Groups : Communication Principles and Strategies (4th ed). Boston, MA: Houghton Mifflin Company. Retrieved from https://brainmass.com/file/241432/Working_in_Groups_Ch07.pdf

Hargrove Scott (2010) Interest Based Bargaining achieving improve relationship through Collaboration. Library Management, 31 (4/5), 229-240. Retrieved from http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/01435121011046308

Fonstad, McKersie & Eaton. (2004). Interest-Based Negotiations in A Transformed Labor Management Setting. Negotiation Journal, 20 (1), 5 – 11. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Robert_Mckersie/publication/227682722_Interest-Based_Negotiations_in_a_Transformed_Labor-Management_Setting/links/0fcfd5112d0ca9f4a6000000/Interest-Based-Negotiations-in-a-Transformed-Labor-Management-Setting.pdf

Provis Chris.(2000). Ethics, Deception and Labor Negotiation. Journal of Business Ethics, 28,145- 158. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1006269203443?LI=true

Villier De David. (1999). Interest based Bargaining: The role of the trust relationship between employer and employee. SAJEMS NS 2(3).442-450. Retrieved from http://journals.co.za/docserver/fulltext/ecoman/2/3/212.pdf?expires=1500716873&id=id&accname=guest&checksum=5E4280E239D916766433D65BFC73C98B

1 comment:

Analisis S.W.O.T Organisasi Z

1.             Pengenalan Analisis S.W.O.T adalah sebuah analisa yang dicetuskan oleh Albert Humprey pada 1960-1970an. Analisa ini me...