Jenis-Jenis Perundingan
1.
Pengenalan
Komunikasi perundingan adalah
interaksi yang berlaku antara dua atau lebih individu untuk mencapai satu
matlamat. Menurut Prashant (2000), komunikasi berfungsi bagi tujuan pemindahan
idea, pengetahuan dan maklumat yang difikirkan penting oleh organisasi kepada
pekerja sebagai perangsang untuk bekerja dengan lebih bersemangat. Keinginan
dan ketidakpuasan hati terhadap keputusan yang dinyatakan oleh pihak yang
terlibat bagi mencapai matlamat masing-masing.
Menurut Fisher, Ury dan Patton
(1991) perundingan boleh berlaku dalam penyelesaian mengenai kontrak,
pertelingkahan rumah tangga, pendamaian secara aman dalam negara dan sebagainya
di mana manusia kebiasaannya melakukan perbincangan atau perundingan dengan
cara tawar menawar. Engleberg & Wynn (2007) berpendapat bahawa komunikasi perundingan
ialah interaksi yang berlaku di antara individu untuk mencapai satu matlamat
yang sama. Perundingan bukanlah satu proses paksaan tetapi dilakukan antara dua
pihak atau lebih dengan cara sukarela. Selain itu, perundingan juga dikaitkan
dengan aktiviti tawar-menawar dalam kehidupan seharian.
Gaya perundingan majikan dan
kesatuan sekerja terbahagi kepada gaya perundingan pembahagian dan intergratif
(Villier, 1999). Menurut Barrett & O’Down (2005) dalam Hargove (2010),
perundingan pembahagian dikenali sebagai perundingan tradisional, perundingan
pertentangan atau permusuhan, perundingan berdasarkan kedudukan dan perundingan
kalah menang. Perundingan intergratif pula merujuk kepada proses perundingan
dengan prinsip saling memahami dan mengunakan kaedah penyelesaian masalah untuk
mengelakkan konflik berkepentingan (Provis, 2000; Fostad dll., 2004).
Kedua-dua jenis perundingan ini digunakan dalam mencapai matlamat individu,
organisasi dan kepentingan bersama dalam proses perundingan.
2.
Perundingan pembahagian
Tawaran adalah
satu peluang yang diberikan oleh pembuat tawaran kepada penerima tawaran bagi
mengikat dirinya dengan kontrak. Implikasi tawaran adalah besar kerana apabila
ia disambut dengan penerimaan, pihak membuat tawaran tidak lagi boleh menarik
balik. Tindakan menarik balik sesuatu tawaran yang sudah diterima dengan sah
adalah satu pelanggaran kontrak.
Tindak balas
yang paling berkesan di sini hanyalah untuk kita berniaga dan tawar-menawar.
Tawar-menawar bermaksud menjadikan syarat persetujuan sebagai sesuatu yang
mesti dilakukan. Sekiranya pihak lain itu mahu kita mengubah atau mengalah
kepada sesetengah keadaan dan terma, sifat semula jadi tawar-menawar
membayangkan bahawa kita juga mesti dapat meminta daripada pihak mereka untuk
mengubah ataupun mengalah kepada sesetengah keadaan dan terma.
Contoh ayat: Ali
menulis kepada abu,” saya berminat hendak mengetahui berkenaan tanah yang awak
mahu jual di Gombak itu.” Abu menjawab,” tanah itu seluas 50 X 100 kaki persegi
hendak dijual dengan harga RM120,000.” Ali membalas,” saya setuju nhendak membelinya.”
Kontrak belum wujud kerana kenyataan abu hanya berbentuk pelawaan tawaran.
Tawaran berlaku apabila Ali memaklumkan hasrat hendak membeli tanah itu.
Perbezaan
tawaran dengan pelawaan tawaran terletak pada niat. Tawaran dibuat dengan niat
hendak mengikat diri pihak yang membuat kenyataan dengan kontrak akibat
penerimaan pihak satu lagi. Orang yang membuat tawaran sudah bersedia hendak
mengikat dirinya dengan kontrak. Pelawaan tawaran hanya dibuat sebagai satu
ujian bagi mengetahui minat pihak yang lain walaupun bagi memaklumkan apa yang
hendak ditawarkan. Pembuat pelawaan tawaran tidak bersedia hendak terikat
dengan kontrak. Niat adalah sesuatu yang agak sukar hendak ditunjukkan di
mahkamah. Walau bagaimanapun, niat ini dapat dilihat ataupun diandaikan melalui
situasi kes, pihak-pihak yang terlibat dan kandungan kenyataan. Ini bermakna
dalam kes yang melibatkan pertikaian sama ada sesuatu tindakan itu tawaran
ataupun pelawaan tawaran, kita perlu melihat fakta secara terperinci dan khusus
dengan merujuk kepada kebiasaan yang berlaku dalam urus niaga setempat.
2.1
Kelebihan
perundingan pembahagian
2.1.1 Semua
perunding mahu menang dengan mengalahkan pihak lawan dan mementingkan kata
putus bagi menamatkan rundingan yang dijalankan.
2.1.2 Dalam
perundingan distributif, hanya satu pihak sahaja yang memperolehi kemenangan
atau keuntungan. Hal ini adalah kerana pihak-pihak yang berunding bersaing
antara satu sama lain terhadap sesuatu perkara yang ditetapkan pada awal
perundingan.
2.1.3 Menawarkan nilai yang
tinggi bagi memperoleh kemenangan dalam isu yang dirundingkan.
2.2
Kelemahan
perundingan pembahagian
2.2.1 Komunikasi
semasa proses rundingan adalah tidak baik kerana dikuasai dengan pelbagai emosi
seperti marah, kecewa dan kesal.
2.2.2 Perkara ini berlaku kerana pihak yang terlibat dalam proses
saling tidak mempercayai antara satu sama lain.
2.2.3 Selain itu, semasa proses rundingan turut berlaku konflik dan
berat sebelah dalam mendapatkan kata putus.
2.2.4 Konflik semasa proses rundingan akan berlajutan sekiranya
sesetengah pihak mempunyai kelemahan atau kurang mahir berkomunikasi.
3.
Perundingan
Integratif
Perundingan Integratif merupakan
rundingan atau tawar menawar yang mengusahakan satu penyelesaian atau lebih
yang dapat mewujudkan suatu penyelesaian yang saling menguntungkan, hubungan
jangka masa panjang, persefahaman situasi menang-menang dan keterbukaan dalam
perundingan. Greenberg, J., & Baron, RA mengatakan bahawa tawar menawar integratif
ini memerlukan perunding yang berkesan untuk menggunakan kepakaran.
Proses rundingan intergratif
mempunyai lima peringkat. Menurut Robbins SP (2001), iaitu persiapan dan
perancangan, penentuan kaedah-kaedah dasar, penjelasan dan justifikasi, tawar-menawar
dan penyelesaian masalah dan penutupan serta implementasi. Lima peringkat
tersebut adalah penyediaan dan perancangan, penentuan peraturan dasar,
penjelasan dan justifikasi, tawar-menawar dan penyelesaian serta penutupan dan
pelaksanaan.
Sebagai contoh, satu perundingan
yang dilakukan oleh wakil daripada sesebuah pasukan bola negeri untuk membeli
seorang pemain daripada pasukan lain yang dianggap mempunyai kemahiran yang
tinggi, kemahiran yang dimilikinya amat diperlukan oleh pasukannya, maka satu
perundingan akan dijalankan dengan pemain berkenaan. Dalam perundingan proses
tawar-menawar akan dijalankan, bagi pihak yang memberi tawaran mungkin
menawarkan tawaran gaji yang tinggi, manakala disebelah pihak pemain mungkin ia
beranggap kebajikan dipasukan barunya tidak seperti kebajikan yang terdapat
pada pasukan lama atau pun faktor keluarga seperti mendatangkan masalah kepada
anak untuk ke sekolah, kerana rumah yang ada sekarang dekat dengan sekolah,
walau pun begitu, pasukan baru menjelaskan kepada pemain berkenaan bahawa
penginapan di tempat baru tidak jauh dari sekolah mungkin akan memberikan lagi
kemudahan kepada pemain berkenaan kerana tidak memerlukan ia mencari van
sekolah untuk kemudahan anaknya ke sekolah.
3.1 Kelebihan perundingan integratif
Kekurangan-kekurangan yang ada dalam rundingan pembahagian
menggalakkan lagi kepada kewujudan rundingan integratif dengan objektif
utamanya adalah untuk mencapai matlamat bersifat menang-menang. Objektif dan
matlamat diantara perunding adalah sama. Sekiranya sebelah pihak mencapai
matlamat mereka, sebelah pihak juga berhak mencapai apa yang mereka inginkan.
Contohnya kita menyertai kempen politik disebabkan untuk mendapat tempat di
dalam pilihan raya dan orang lain menyertainya untuk berkhidmat kepada masyarakat
dan sesetengahnya untuk mendapat projek.
Kelebihan lain dalam perundingan intergratif ini adalah melahirkan
rasa keyakinan dan kemampuan dalam menyelesaikan masalah. Kedua-dua pihak yang
mempercayai bahawa mereka mampu bekerja bersama. Pengetahuan, pengalaman dan
kepakaran kita selalunya memberikan lebih keyakinan untuk bekerja dengan orang
lain. Contoh rundingan yang dilakukan oleh dua pihak untuk kali kedua setelah
rundingan pertama gagal.
Kelemahan-kelemahan yang ada dalam rundingan pertama dijadikan pengalaman untuk
mencapai rundingan integratif dalam rundingan yang kedua.
3.2 Kelemahan Perundingan Integratif.
Namun begitu, rundingan intergratif ini mempunyai kelemahan antaranya
mudah mendedahkan maklumat kepada pihak lawan. Sememangnya dalam rundingan
intergratif ini adalah satu kombinasi menang-menang diantara dua pihak. Namun
kita tidak pasti samaada pihak lawan mempunyai agenda lain semasa kita
menyalurkan maklumat. Contohnya dalam sesesuatu pilihan raya wakil-wakil rakyat
biasanya berjanji mengotakan segala permintaan khalayak sekiranya memenangi
pilihan raya tersebut. Hakikatnya semua pemimpin ingin memenuhi kehendak dan
keuntungan masing-masing.
Kelemahan lain ialah sesetengah pihak perunding terpaksa mengalah
walaupun hasil rundingan tersebut bukanlah kehendak sebenar. Ianya adalah untuk
mencapai matlamat dan kepuasan bersama perunding lain. Dalam rundingan, tidak
semestinya perlu ada yang kalah dan menang. Perunding boleh memikirkan
bagaimana kedua-dua belah pihak mendapat apa yang mereka inginkan. Contohnya,
D/Kpl Suyot memohon cuti raya sebelum dan selepas perayaan Hari Raya
Aidilfitti. Namun penyelia hanya meluluskan pemohonan cuti D/KPl Suyot sebelum
perayaan Hari Raya sahaja kerana masih ada anggota Polis lain yang ingin
bercuti. Kemudian D/kpl Suyot bersetuju dengan kelulusan
cuti yang diberikan oleh penyelia tersebut.
4.
Kesimpulan
Sewaktu perundingan, komunikasi
berkesan memainkan peranan yang penting dalam proses perundingan. Perunding
perlu menyakinkan pihak lain dengan menawarkan sesuatu yang bernilai dan
berpatutan mengikut kemampuan perunding. Kedua-dua jenis perundingan yang
dinyata seringkali digunakan dalam proses perundingan kehidupan seharian.
Perundingan diadakan untuk tujuan mencapai matlamat individu atau organisasi. Perundingan
pembahagian boleh menjadi penghalang kepada organisasi dalam usaha mencapai
matlamat untuk terus berdaya saing dan memperbaiki hubungan baik di antara majikan dan kesatuan sekerja.
Rujukan
Prashant, P. (2000). Communication,
Meaning, and Interpretation. Journal of Linguistics and Philosophy. 23:
pp.185–212. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/6482/431587cd9672ee4fe7d72522aee90bcd4381.pdf
Fisher, R., W. Ury, and B. Patton.
(1991). Getting To Yes. 2th ed. New York: Peguin Books. Retrieved
from https://books.google.com.my/books?id=sjH3emOkC1MC&printsec=
frontcover&dq=Getting+to+Yes:+Negotiating+Agreement+without+Giving+In&hl=en&ei=09qZTeuYCbPXiAL90MydCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Engleberg,
I. N., & Wynn, D. R. (2007). Working In Groups : Communication Principles
and Strategies (4th ed). Boston, MA: Houghton Mifflin Company. Retrieved
from
https://brainmass.com/file/241432/Working_in_Groups_Ch07.pdf
Hargrove Scott (2010) Interest Based
Bargaining achieving improve relationship through Collaboration. Library Management,
31 (4/5), 229-240. Retrieved from http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/01435121011046308
Fonstad, McKersie & Eaton.
(2004). Interest-Based Negotiations in A Transformed Labor Management Setting. Negotiation
Journal, 20 (1), 5 – 11. Retrieved
from
https://www.researchgate.net/profile/Robert_Mckersie/publication/227682722_Interest-Based_Negotiations_in_a_Transformed_Labor-Management_Setting/links/0fcfd5112d0ca9f4a6000000/Interest-Based-Negotiations-in-a-Transformed-Labor-Management-Setting.pdf
Provis Chris.(2000). Ethics,
Deception and Labor Negotiation. Journal of Business Ethics, 28,145-
158. Retrieved from
https://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1006269203443?LI=true
apakah 4 jenis hasil rundingan
ReplyDelete