Elemen-Elemen Perundingan
1.
Pengenalan
Komunikasi perundingan adalah
interaksi yang berlaku antara dua atau lebih individu untuk mencapai satu
matlamat. Menurut Prashant (2000), komunikasi berfungsi bagi tujuan pemindahan
idea, pengetahuan dan maklumat yang difikirkan penting oleh organisasi kepada
pekerja sebagai perangsang untuk bekerja dengan lebih bersemangat. Keinginan
dan ketidakpuasan hati terhadap keputusan dinyatakan oleh pihak yang terlibat
bagi mencapai matlamat masing-masing. Proses ini secara tidak langsung
mewujudkan tawar-menawar di antara pihak yang terlibat dalam perundingan.
Johlke dan Duhan (2000) pula membuktikan
bahawa tanpa komunikasi yang berkesan, sudah pasti pencapaian pelaksanaan tugas
yang dirancang akan menghadapi kegagalan dan tidak mencapai objektif organisasi.
Komunikasi berkesan perlu dipraktikkan dalam usaha pihak terlibat mencapai
matlamat individu. Kegagalan komunikasi dari proses perundingan menyukarkan
proses tawar-menawar dan keinginan memiliki barang rundingan.
Menurut Fisher, Ury dan Patton
(1991) perundingan boleh berlaku dalam penyelesaian mengenai kontrak,
pertelingkahan rumah tangga, pendamaian secara aman dalam negara dan sebagainya
di mana manusia kebiasaannya melakukan perbincangan atau perundingan dengan
cara tawar menawar. Perundingan bukanlah satu proses paksaan tetapi dilakukan antara dua pihak atau lebih dengan
cara sukarela. Dalam beberapa proses perundingan, kadang-kala terdapat pihak-pihak
yang berselisih faham dan pendapat sehingga terlalu beremosi dan berkeras
terhadap perbezaan pendapat yang diutarakan oleh mereka. Lazimnya emosi yang
positif akan memberi kesan yang positif kepada perundingan dan emosi yang
negatif akan memberi kesan yang negatif kepada perundingan. Selain itu, perundingan
juga dikaitkan dengan aktiviti tawar-menawar dalam kehidupan seharian.
2.
Senario Perundingan
Perundingan adalah sesuatu aktiviti
yang pelbagai. Oleh itu, senario perundingan yang dipilih adalah urusan jual
beli rumah.
3.
Peranan Elemen-Elemen Perundingan
Enam elemen perundingan adalah seperti berikut :
3.1 Melibatkan dua atau lebih pihak.
Perundingan
memerlukan penglibatan daripada dua atau lebih pihak untuk membuat
tawar-menawar. Pihak yang terlibat dalam urusan jual beli rumah adalah pembeli
dan pemilik rumah. Penglibatan pihak ketiga dilihat daripada adanya ejen (orang
tengah) dalam urusan tersebut. Tawar-menawar tidak dapat dilakukan sekiranya penglibatan
dari satu pihak sahaja kerana proses ini memerlukan permintaan dan penawaran.
Peranan elemen ini adalah untuk mewujudkan tawar-menawar dalam perundingan bagi
mencapai matlamat masing-masing.
3.2 Terdapat konflik kepentingan.
Konflik
kepentingan adalah permasalahan disebabkan matlamat secara individu. Konflik
berlaku kerana terdapat percanggahan matlamat di antara mereka yang membuat
perundingan. Lazimnya, setiap individu yang membuat perundingan mempunyai
matlamat yang tersendiri. Pemilik rumah menjual rumah dengan kadar yang mahal
kerana terdapat kemudahan asas seperti hospital, sekolah dan pengangkutan awam
berdekatan manakala pembeli meminta harga rumah dikurangkan dengan tujuan
meminimumkan kos pembelian. Peranan elemen ini adalah memastikan matlamat
secara individu tercapai semasa proses rundingan.
3.3
Peluang mempengaruhi pihak lain
Perundingan
berlaku kerana pihak yang terlibat dalam perundingan percaya bahawa mereka
mampu mempengaruhi pihak lain untuk mencapai matlamat mereka. Dalam proses ini,
salah seorang perunding akan mengalah. Dalam urusan jual beli rumah, penjual
akan meningkatkan harga rumah kerana faktor kemudahanan asas yang berdekatan.
Penjual percaya mampu mempengaruhi pembeli berkaitan harga rumah di atas
faktor-faktor tersebut. Elemen ini berperanan sebagai psikologi dimana pihak
yang terlibat dalam perundingan berusaha mempengaruhi pihak lain untuk mencapai
matlamat akhir mereka
3.4
Persefahaman atau pertengkaran
Perundingan
bukan sahaja melahirkan persefahaman malah perundingan turut menyebabkan
pertengkaran kerana perbezaan pendapat di kalangan perunding. Hal ini
menunjukkan perundingan menimbulkan kesan yang positif apabila mendapat kata
sepakat dan kesan negatif apabila perbeza pendapat. Semasa proses rundingan,
penjual hendaklah menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi harga rumah. Hal
ini bagi menggelakkan petengkaran dan mewujudkan persefahaman di antara pembeli
dan penjual. Elemen ini berperanan mencapai kata sepakat dan menunjukkan
idea-idea dan sebab yang releven dalam urusan jual beli rumah.
3.5 Wujud tolak-ansur
Dalam
perundingan, tolak ansur adalah penting dalam mencapai kata sepakat.
Tolak-ansur adalah situasi dimana seseorang (perunding) mengalah. Pembeli
mempunyai keinginan membeli rumah tersebut tetapi pembeli tidak berpuashati
dengan masalah tandas di rumah tersebut. Penjual mengambil keputusan
mengurangkan harga rumah kerana terdapat masalah dalam urusan jual beli rumah.
Elemen ini berperanan tawar-menawar dalam mencapai matlamat kedua-dua pihak
dalam urusan jual beli rumah.
3.6
Melibatkan pengurusan faktor nyata
dan tidak nyata
Perundingan
melibatkan pengurusan sesuatu yang tidak nyata iaitu disebalik kejayaan dan
nyata iaitu hasil yang pasti diperoleh daripada perundingan. Faktor nyata yang
diuruskan oleh pembeli adalah seprti harga rumah dan kemudahan asas yang
berdekatan. Faktor tidak nyata adalah seperti kawasan perumahan yang didirikan
di atas kawasan tanah rata atau kawasan paya sebelum ini. Peranan elemen ini
adalah mengumpul pengetahuan berkaitan kawasan dan rumah tersebut.
4.
Kesimpulan
Keenam-enam
elemen perundingan adalah penting dan saling bergantung dalam komunikasi perundingan.
Matlamat perunding sukar dicapai tanpat elemen tersebut.
Rujukan
Prashant,
P. (2000). Communication, Meaning, and Interpretation. Journal of Linguistics
and
Philosophy. 23: pp.185–212. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/6482/
431587cd9672ee4fe7d72522aee90bcd4381.pdf
Johlke,
M.C. & Duhan, D.F. 2000. Supervisor Communication Practices And Service
Employee
Job Outcomes. Journal of Service
Research, 3(2), 154-165. Retrieved from
https://www.researchgate.net/profile/Mark_Johlke/publication/247745374_
Supervisor_Communication_Practices_and_Service_Employee_Job_Outcomes/
links/5747603708ae14040e28d1cb.pdf
Fisher,
R., W. Ury, and B. Patton. (1991). Getting To Yes. 2th ed. New York: Peguin
Books.
Retrieved
from https://books.google.com.my/books?id=sjH3emOkC1MC&printsec=
frontcover&dq=Getting+to+Yes:+Negotiating+Agreement+without+Giving+In&hl=
en&ei=09qZTeuYCbPXiAL90MydCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&redir_
esc=y#v=onepage&q&f=false
No comments:
Post a Comment