Saturday, 5 August 2017

Elemen-Elemen Perundingan



 Elemen-Elemen Perundingan

1.                  Pengenalan
Komunikasi perundingan adalah interaksi yang berlaku antara dua atau lebih individu untuk mencapai satu matlamat. Menurut Prashant (2000), komunikasi berfungsi bagi tujuan pemindahan idea, pengetahuan dan maklumat yang difikirkan penting oleh organisasi kepada pekerja sebagai perangsang untuk bekerja dengan lebih bersemangat. Keinginan dan ketidakpuasan hati terhadap keputusan dinyatakan oleh pihak yang terlibat bagi mencapai matlamat masing-masing. Proses ini secara tidak langsung mewujudkan tawar-menawar di antara pihak yang terlibat dalam perundingan.
Johlke dan Duhan (2000) pula membuktikan bahawa tanpa komunikasi yang berkesan, sudah pasti pencapaian pelaksanaan tugas yang dirancang akan menghadapi kegagalan dan tidak mencapai objektif organisasi. Komunikasi berkesan perlu dipraktikkan dalam usaha pihak terlibat mencapai matlamat individu. Kegagalan komunikasi dari proses perundingan menyukarkan proses tawar-menawar dan keinginan memiliki barang rundingan.
Menurut Fisher, Ury dan Patton (1991) perundingan boleh berlaku dalam penyelesaian mengenai kontrak, pertelingkahan rumah tangga, pendamaian secara aman dalam negara dan sebagainya di mana manusia kebiasaannya melakukan perbincangan atau perundingan dengan cara tawar menawar. Perundingan bukanlah satu proses paksaan tetapi  dilakukan antara dua pihak atau lebih dengan cara sukarela. Dalam beberapa proses perundingan, kadang-kala terdapat pihak-pihak yang berselisih faham dan pendapat sehingga terlalu beremosi dan berkeras terhadap perbezaan pendapat yang diutarakan oleh mereka. Lazimnya emosi yang positif akan memberi kesan yang positif kepada perundingan dan emosi yang negatif akan memberi kesan yang negatif kepada perundingan. Selain itu, perundingan juga dikaitkan dengan aktiviti tawar-menawar dalam kehidupan seharian.

2.                  Senario Perundingan
Perundingan adalah sesuatu aktiviti yang pelbagai. Oleh itu, senario perundingan yang dipilih adalah urusan jual beli rumah.

3.                  Peranan Elemen-Elemen Perundingan
Enam elemen perundingan  adalah seperti berikut :
3.1       Melibatkan dua atau lebih pihak.
Perundingan memerlukan penglibatan daripada dua atau lebih pihak untuk membuat tawar-menawar. Pihak yang terlibat dalam urusan jual beli rumah adalah pembeli dan pemilik rumah. Penglibatan pihak ketiga dilihat daripada adanya ejen (orang tengah) dalam urusan tersebut. Tawar-menawar tidak dapat dilakukan sekiranya penglibatan dari satu pihak sahaja kerana proses ini memerlukan permintaan dan penawaran. Peranan elemen ini adalah untuk mewujudkan tawar-menawar dalam perundingan bagi mencapai matlamat masing-masing.

3.2       Terdapat konflik kepentingan.
Konflik kepentingan adalah permasalahan disebabkan matlamat secara individu. Konflik berlaku kerana terdapat percanggahan matlamat di antara mereka yang membuat perundingan. Lazimnya, setiap individu yang membuat perundingan mempunyai matlamat yang tersendiri. Pemilik rumah menjual rumah dengan kadar yang mahal kerana terdapat kemudahan asas seperti hospital, sekolah dan pengangkutan awam berdekatan manakala pembeli meminta harga rumah dikurangkan dengan tujuan meminimumkan kos pembelian. Peranan elemen ini adalah memastikan matlamat secara individu tercapai semasa proses rundingan.

3.3       Peluang mempengaruhi pihak lain
Perundingan berlaku kerana pihak yang terlibat dalam perundingan percaya bahawa mereka mampu mempengaruhi pihak lain untuk mencapai matlamat mereka. Dalam proses ini, salah seorang perunding akan mengalah. Dalam urusan jual beli rumah, penjual akan meningkatkan harga rumah kerana faktor kemudahanan asas yang berdekatan. Penjual percaya mampu mempengaruhi pembeli berkaitan harga rumah di atas faktor-faktor tersebut. Elemen ini berperanan sebagai psikologi dimana pihak yang terlibat dalam perundingan berusaha mempengaruhi pihak lain untuk mencapai matlamat akhir mereka



3.4       Persefahaman atau pertengkaran
Perundingan bukan sahaja melahirkan persefahaman malah perundingan turut menyebabkan pertengkaran kerana perbezaan pendapat di kalangan perunding. Hal ini menunjukkan perundingan menimbulkan kesan yang positif apabila mendapat kata sepakat dan kesan negatif apabila perbeza pendapat. Semasa proses rundingan, penjual hendaklah menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi harga rumah. Hal ini bagi menggelakkan petengkaran dan mewujudkan persefahaman di antara pembeli dan penjual. Elemen ini berperanan mencapai kata sepakat dan menunjukkan idea-idea dan sebab yang releven dalam urusan jual beli rumah.

3.5       Wujud tolak-ansur
Dalam perundingan, tolak ansur adalah penting dalam mencapai kata sepakat. Tolak-ansur adalah situasi dimana seseorang (perunding) mengalah. Pembeli mempunyai keinginan membeli rumah tersebut tetapi pembeli tidak berpuashati dengan masalah tandas di rumah tersebut. Penjual mengambil keputusan mengurangkan harga rumah kerana terdapat masalah dalam urusan jual beli rumah. Elemen ini berperanan tawar-menawar dalam mencapai matlamat kedua-dua pihak dalam urusan jual beli  rumah.

3.6       Melibatkan pengurusan faktor nyata dan tidak nyata
Perundingan melibatkan pengurusan sesuatu yang tidak nyata iaitu disebalik kejayaan dan nyata iaitu hasil yang pasti diperoleh daripada perundingan. Faktor nyata yang diuruskan oleh pembeli adalah seprti harga rumah dan kemudahan asas yang berdekatan. Faktor tidak nyata adalah seperti kawasan perumahan yang didirikan di atas kawasan tanah rata atau kawasan paya sebelum ini. Peranan elemen ini adalah mengumpul pengetahuan berkaitan kawasan dan rumah tersebut.

4.                  Kesimpulan
Keenam-enam elemen perundingan adalah penting dan saling bergantung dalam komunikasi perundingan. Matlamat perunding sukar dicapai tanpat elemen tersebut.




Rujukan

Prashant, P. (2000). Communication, Meaning, and Interpretation. Journal of Linguistics and
       Philosophy. 23: pp.185–212. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/6482/
       431587cd9672ee4fe7d72522aee90bcd4381.pdf

Johlke, M.C. & Duhan, D.F. 2000. Supervisor Communication Practices And Service Employee
       Job Outcomes. Journal of Service Research, 3(2), 154-165. Retrieved from    
       https://www.researchgate.net/profile/Mark_Johlke/publication/247745374_
       Supervisor_Communication_Practices_and_Service_Employee_Job_Outcomes/
       links/5747603708ae14040e28d1cb.pdf

Fisher, R., W. Ury, and B. Patton. (1991). Getting To Yes. 2th ed. New York: Peguin Books.         
       Retrieved from https://books.google.com.my/books?id=sjH3emOkC1MC&printsec=
       frontcover&dq=Getting+to+Yes:+Negotiating+Agreement+without+Giving+In&hl=
       en&ei=09qZTeuYCbPXiAL90MydCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&redir_
       esc=y#v=onepage&q&f=false

No comments:

Post a Comment

Analisis S.W.O.T Organisasi Z

1.             Pengenalan Analisis S.W.O.T adalah sebuah analisa yang dicetuskan oleh Albert Humprey pada 1960-1970an. Analisa ini me...