1.
Pengenalan
Komunikasi korporat adalah
satu bidang yang boleh di katakan agak baru kepada organisasi atau syarikat di
Malaysia. Ianya mula menjadi penting apabila dasar penswastaan diperkenalkan
oleh YAB Tun Dr Mahathir Mohamad. Dengan ada nya dasar ini, syarikat-syarikat
mula terdedah kepada persaingan bagi mendapatkan keuntungan yang lebih. Ketika
itu, kepentingan komunikasi korporat hanya terasa kepada syarikat-syarikat
yang bukan kerajaan atau syarikat yang mencari keuntungan.
Komunikasi adalah proses
perkongsian maklumat antara seseorang dengan seseorang yang lain bagi
meningkatkan kefahaman (Rogers, 1995). Komunikasi adalah aktiviti penghantaran
kandungan simbol semata-mata daripada satu sumber ke suatu sumber yang lain,
tetapi ditukar di antara ejen manusia, yang berinteraksi di dalam perkongsian
situasi atau konteks percakapan (Price, 1997). Menurut Eunson (2007),
komunikasi merupakan agen utama yang mengukuhkan hubungan dalam sesuatu
organisasi.
Menurut Cornellissen (2004)
komunikasi korporat adalah satu fungsi pengurusan yang menawarkan satu
kerangka dan tatabahasa bagi membentuk satu koordinasi yang berkesan bagi semua
bentuk komunikasi. Ia bertujuan untuk membentuk dan mempertahankan reputasi
yang disukai oleh kumpulan-kumpulan khalayak yang menjadi sandaran penting
organisasi. Komunikasi Korporat boleh didefinisikan
sebagai satu proses atau tindakan menterjemah atau mengubah identiti korporat
yang berbentuk fizikal seperti logo, warna, perkataan dan sebagainya yang
melambangkan organisasi kepada imej korporat berbentuk mental atau pemikiran. komunikasi korporat adalah komunikasi
yang berlaku di kalangan ahli-ahli organisasi, di dalam organisasi itu.
berinteraksi dalam pasukan, persidangan dengan rakan sekerja, bercakap dengan
seorang penyelia atau menguruskan, memberi pekerja penjelasan dan arahan,
temuduga dan membuat persembahan adalah beberapa contoh komunikasi korporat.
kemahiran komunikasi korporat yang berkesan meningkatkan imej korporat dan
kesan positif kepada semangat, komitmen dan produktiviti dalam perbadanan. Oleh itu, organisasi perlu memantapkan
perkhidmatan dan mewujudkan pengkhususan dalam perkhidmatan agar perkhidmatan
yang diberikan akan lebih cekap.
Pembangunan Koridor Multi media di Cyberjaya telah
menjadikan Malaysia agak ke hadapan dalam aspek komunikasi. Faktor ini telah
menyebabkan komunikasi korporat di Malaysia menjadi agak ke hadapan. Ini kerana
langkah mempromosikan reputasi syarikat tidak lagi hanya terhad di dalam negara
sahaja. Dengan kos yang rendah, usaha promosi boleh dijanakan tanpa sempadan
dengan masa yang cepat dan dalam bentuk yang lebih komunikatif dan interaktif.
Dengan ada nya kemudahan komunikasi, maka ia telah memudahkan kerja-kerja
komunikasi korporat.
2.
Cabaran Komunikasi Korporat
2.1
Strategi
Konsep
perancangan strategik telah diperkenalkan oleh Ansoff (1965). Beliau
berpendapat bahawa konsep perancangan strategik harus digabungkan dengan
analisis dalaman dengan melihat kesanggupan atau keupayaan syarikat dengan
analisis persekitaran luaran iaitu menganalisis peluang dan ancaman. Program-program
komunikasi berkait dengan objektif korporat dan pemasaran untuk menunjukkan
sumbangan komunikasi yang lebih besar dan mempunyai nilai tambah kepada
organisasi. Selain itu, strategi yang baik akan menghasilkan situasi menang-menang
kepada kedua-dua belah pihak.
Para sarjana
telah mendefinisikan strategi dengan pelbagai maksud dan pengertian. Merujuk
kepada Quinn (1980) pula, perkataan strategi telah didefinisikan sebagai corak
atau rancangan yang mengintegrasikan keseluruhan matlamat, polisi dan perbuatan
bagi organisasi secara keseluruhanya. Mintzberg (1994) pula menggambarkan
strategi sebagai perancangan di mana suatu petunjuk akan digunakan dalam
menjalankan aktiviti pada masa hadapan
Matlamat dan
objektif semua aktiviti ekonomi adalah berorentasikan keuntungan dan salah satu
kaedah untuk mencapai lebih banyak
keuntungan adalah mengembangkan operasi dengan membuka lebih banyak cawangan
perniagaan. Quinn dan Alexander (2002) juga membahagikan kaedah pengembangan
kepada lima iaitu pengambilalihan, pertumbuhan secara organik, sistem francais,
usaha sama dan konsesi dalam premis. Setiap kaedah pengembangan ini mempunyai
kelebihan dan kekurangan masing-masing dan bergantung kepada strategi
perniagaan peruncit masing-masing. Sesetengah peruncit melaksanakan beberapa
kaedah pengembangan bergantung kepada situasi dan peraturan di sesebuah negara.
Bedasarkan
Garis Panduan Penglibatan Syarikat Asing Dalam Pengedaran, Pedagangan dan
Perkhidmatan di Malaysia, pasar raya besar atau hypermarket adalah stor perniagaan yang mempunyai keluasan lantai
melebihi 5 000 m2 yang menjual pelbagai barangan pengguna, melibatkan barangan
makanan dan bukan makanan (KPDKK, 2010). Dari Jepun melalui AEON Berhad dengan
jenama AEON Big. Salah satu syarat yang perlu dipatuhi oleh peruncit asing
sebelum menjalankan operasi pasar raya besar seperti yang terkandung dalam
Garis Panduan Penglibatan Syarikat Asing Dalam Pengedaran, Perdagangan dan
Perkhidmatan adalah mengadakan usaha sama dengan syarikat bumiputera tempatan,
dimana syarikat tempatan mestilah memegang sekurang-kurangnya 30% pemilikan
(KPDNKK, 2010)
2.2
Struktur
Komunikasi
perlu distruktur dan disusun dengan mengkoordinasikan komunikasi, pekerja
dengan aktiviti yang berkesan. Hal ini akan mempermudahkan pembuat keputusan
dalam organisasi tersebut. Struktur organisasi yang dibentuk bukan sahaja
memberi kesan terhadap produktiviti dan ekonomi, akan tetapi ia turut memberi
kesan terhadap kepuasan kerja yang dilakukan. Struktur organisasi juga perlu
dibentuk agar dapat menggalakkan penyertaan kakitangan yang berkemahiran
seterusnya dapat meningkatkan prestasi bagi syarikat yang berkenaan (Lynch,
2003). Secara keseluruhannya, keberkesanan sesebuah organisasiadalah
dipengaruhi oleh pembentukan struktur organisasi itu sendiri serta kakitangan
yang wujud dalam setiap hierarki struktur organisasi tersebut.
Struktur
organisasi adalah berbeza berdasarkan kepada situasi yang berbeza. Terdapat
beberapa perubahan yang memerlukan organisasi bertindak lebih kreatif dalam
menstrukturkan semula sumber tenaga serta sumber-sumber lain dalam organisasi.
Oleh yang demikian, organisasi perlu untuk mengenalpasti pembolehubah yang
dapat mempengaruhi struktur organisasinya agar ia dapat dibentuk dengan tepat
dan berkesan. struktur organisasi yang jelas dan sesuai juga akan membolehkan
tugas dan tanggungjawab dapat difahami dengan mudah di samping dapat memberikan
faedah kepada keberkesanan dan kecekapan pengurusannya.
2.3
Publik
Pengamal-pengamal
komunikasi mesti memperhebatkan peranan sebagai pengurus dengan lebih tegas
lagi. Hal ini kerana public masa kini lebih bijak dan mempunyai pengetahuan,
keperluan dan kemahuan yang tinggi. Menurut Freeman (1984), public atau
khalayak boleh didefinisikan sebagai mana-mana kumpulan atau individu yang
terlibat secara langsung ataupun tidak langsung di dalam mencapai objektif
sesebuah organisasi. Khalayak amat penting untuk menentukan hala tuju dan
kejayaan sesebuah organisasi.
Khalayak
terbahagi kepada dua bahagian iaitu khalayak dalaman organisasi dan khalayak
luaran organisasi. Khalayak dalaman organisasi melibatkan individu-individu
yang terdapat di dalam organisasi atau pekerja. Khalayak luaran organisasi
melibatkan masyarakat atau pengguna kepada sesuatu produktiviti dan
perkhidmatan yang ditawarkan oleh sesebuah organisasi.
Menurut Berge
(1988) menyatakan bahawa kebanyakan organisasi mempunyai empat kumpulan
khalayak yang besar iaitu kumpulan normatif, kumpulan fungsional, kumpulan
pelanggan dan kumpulan penyebaran. Kumpulan normatif adalah kumpulan yang
membuat peraturan-peraturanserta undang-undang pada setiap aktiviti organisasi.
Kumpulan fungsional pula adalah kumpulan pekerja organisasi termasuk pembekal,
rakan kongsi dan penyedia perkhidmatan professional. Kumpulan pelanggan adalah
pelanggan yang memastikan organisasi bertahan dan kekal dalam tempoh masa yang
lama. Manakala kumpulan penyebaran adalah kumpulan yang mempunyai minat
terhadap organisasi dan diberi mandate melindungi khalayak. Kumpulan ini
terdiri daripada media dan pertubuhan
pekerja.
3.
Kesimpulan
Ketiga-tiga
cabaran komunikasi korporat iaitu strategi, stuktur dan publik dilihat mampu
mempengaruhi kejayaan dan kegagalan sesebuah organisasi korporat. Setiap
cabaran tersebut hendaklah dititikberatkan dalam tujuan mencapai matlamat
organisasi. Pengabaian terhadap cabaran-cabaran tersebut menyebabkan sesebuah
organisasi tidak mampu bertahan lama di dalam dunia persaingan.
Strategi,
struktur dan publik merupakan perkara yang perlu diberi penekanan secara
kritikal oleh mana-mana organisasi korporat. Oleh yang demikian, kesemua
perkara tersebut perlu diaplikasikan dalam memastikan sesebuah organisasi
korporat terus bertahan dan kekal lama dalam dunia perniagaan.
Rujukan
Eunson, B. (2007). Communication In The Workplace. First
Published. Australia: John Wiley & Sons. Retrieved
from
https://books.google.com.my/books?hl=en&lr=&id=1b_IENc2q80C&oi=fnd&pg=PT8&dq=Eunson,+B.+(2007).++Communication+in+the+workplace+.+First+Published.++Australia:+John+Wiley+%26+Sons.&ots=pKf0H6aLYs&sig=2pd4XKlwrq__RWMeHPtxjxfHEG4&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Price, J. L. (1997). Handbook Of Organizational Measurement. International Journal Of Manpower, 18
(4/5/6), 305-558. Retrieved from
https://books.google.com.my/books?id=AyMZt9AodEEC&pg=PA112&lpg=PA112&dq=Price.++J.++L.++(1997).++Handbook++of++organizational++measurement.+++International+Journal+of+Manpower+,++18+,+(4/5/6),+305-558&source=bl&ots=N5moGCXJ3d&sig=-wL2j6rTB86A_fPb70txrzrtAMg&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Price.
J. L. (1997). Handbook of organizational measurement. International Journal of
Manpower %2C 18 %2C (4%2F5%2F6)%2C 305-558&f=false
Rogers, E. M. (2010). Diffusion Of
Innovations. Simon and Schuster. Retrieved from
https://books.google.com.my/books?hl=en&lr=&id=v1ii4QsB7jIC&oi=fnd&pg=PR15&dq=Rogers,++E.++M.&ots=DLSpvOYqaT&sig=WN5HLspVZ12fC40aE1sjV2CB-Jc&redir_esc=y#v=onepage&q=Rogers%2C
E. M.&f=false
No comments:
Post a Comment