Saturday, 5 August 2017

6 Dimensi Budaya Rentas Organisasi & 3 Cabaran Komunikasi Korporat



 6 Dimensi Budaya Rentas Organisasi & 3 Cabaran Komunikasi Korporat

1.         Pengenalan
Budaya boleh dilihat daripada pelbagai perspektif. Menurut Hofstede (2005) budaya adalah satu bentuk program minda secara kolektif yang membezakan antara ahli-ahli sesuatu kumpulan dengan kumpulan yang lain. Budaya merupakan “satu himpunan corak nilai, kepercayaan dan tingkahlaku yang dikongsi bersama oleh sekumpulan manusia yang mempunyai persamaan dari segi sejarah dan sistem simbol lisan dan tanpa lisan (Richmond, dll., 2012). Marvin Harris (1999: 19) mendifinisikan budaya sebagai seluruh aspek kehidupan manusia dalam masyarakat, yang diperoleh dengan cara belajar, termasuk pikiran dan tingkah laku.
Menurut Che Su et al. (2009), budaya merupakan gaya, cara hidup, sesuatu yang menjadi kebiasaan dalam sesuatu masyarakat, simbol, makna, andaian dan peraturan yang dibentuk dan diperturunkan daripada satu generasi kepada satu generasi. Manakala Maheswaran & Shavitt (2000) mentafsirkan budaya sebagai salah satu faktor dalaman yang mempengaruhi perilaku seseorang.
Budaya juga terdapat dalam sesebuah organisasi. McDermott dan O’Dell (2001) mendefinisikan budaya organisasi sebagai nilai, struktur dan sistem, kelakuan, ruang dan lagenda dalam organisasi. Hal ini disokong dengan kajian yang dilakukan oleh Steenkamp et al (1999), dimana beliau berpendapat budaya diukur dengan menggunakan nilai-nilai yang berkaitan dengan pekerjaan.
Budaya mengandungi banyak elemen. Antaranya adalah pemikiran, perasaan, nilai serta tindakan yang dikongsi atau didukung oleh ahli-ahli organisasi. Selain itu, budaya juga boleh jadi dalam bentuk nyata atau tidak nyata. Budaya dalam bentuk nyata merujuk kepada pelbagai bentuk budaya kebendaan, seperti pakaian, rumah, hiasan, benteng, istana, peralatan memasak, senjata dan banyak lagi; manakala budaya dalam bentuk tidak nyata terdiri daripada bahasa, sistem kepercayaan, sistem makanan, sistem tarian, sistem muzik dan lain-lain. (Mohamad Zain & Nik Hassan Shuhaimi, 2010)






2.         Dimensi-Dimensi Rentas Organisasi (Hofstede, 2005)
Mencadangkan enam dimensi budaya organsasi:

2.1         Orientasi proses berbanding orientasi hasil
Dimensi ini menyatakan budaya orientasi proses di mana pekerja mengelak dari mengambil risiko. Budaya orientasi proses dilihat sebab pengkhususan di mana pengalaman kerja setiap hari adalah sama. Pengkhususan juga mengurangkan kadar risiko kerana pengkhususan memahirkan individu terhadap sesuatu kerja dan ini mampu mengurangkan risiko seperti kegagalan dan kelewatan. Budaya orientasi proses memperuntukkan usaha yang terhad untuk kerja dimana setiap individu-individu diberikan tugas yang spesifik oleh organisasi. Pekerja tidak diberikan tugas yang pelbagai olrh organisasi. Pengkhususan kerja menyebabkan pengalaman kerja setiap hari adalah sama.
Dalam dimensi orientasi hasil, pekerja lebih selesa bekerja dalam situasi yang berubah-ubah. Tugas yang dinamik memberi kepuasan kepada pekerja. Hal ini menunjukkan pekerja dimensi orientasi hasil tidak memilih pengkhususan. Dimensi ini juga membuatkan pekerja memberi usaha yang maksima terhadap kerja yang mereka jalankan. Keseronokan bekerja dalam suasana kerja yang dinamik menarik minat pekerja untuk memberi usaha yang terbaik dalam menyelesaikan tugas tersebut. Kepelbagaian tugas kepada pekerja menyebabkan setiap hari merupakan cabaran baru.

2.2         Orientasi pekerja berbanding orientasi hasil
Dalam budaya yang berorientasikan pekerja, pekerja merasakan masalah mereka diberi perhatian oleh pihak organisasi atau pihak atasan. Hal ini dilihat di mana organisasi mengambil berat mengenai hal-ehwal pekerja seperti keperluan pekerja di tempat kerja dan masalah-masalah yang dihadapi oleh pekerja. Pekerja merupakan aset sesebuah organisasi, prestasi kerja yang kurang memberangsangkan daripada pekerja mampu menjejaskan prestasi organisasi itu sendiri. Setiap keputusan yang dibuat adalah secara secara berkumpulan. Individu-individu yang terlibat dalam organisasi bersama membuat keputusan dalam menentukan dan megambil jalan yang terbaik untuk mencapai matlamat organisasi.
Orientasi hasil, pekerja merasakan tertekan dalam menyiapkan kerja mereka. Tekan ini dirasai melalui arahan-arahan yang disampaikan oleh pihak atasan kepada pekerja. Jesteru itu, pekerja-pekerja terpaksa melaksanakan arahan tersebut tanpa bantahan. Organisasi tidak mengkaji tahap keupayaan kerja peker-pekerja dibawahnya. Organisasi hanya berminat ke atas kerja yang pekerja lakukan di mana organisasi lebih mementingkan hasil kerja daripada mengambil berat kebajikan pekerja. Oleh yang demikian, organisasi tersebut hanya mementingkan keuntungan. Selain itu, keputusan-keputusan yang penting dibuat oleh individu-individu tertentu dalam budaya orientasi hasil. Pihak atasan dalam sesebuah organisasi mempunyai kuasa sepenuhnya dalam membuat keputusan. Walaupun perbincangan diadakan secara berkumpulan, keputusan mutlak ditentukan oleh pihak atasan dalam sesebuah organisasi.

2.3         Berpandangan sempit berbanding professional
Budaya yang berpandangan sempit menyatakan pekerja berpendapat norma-norma organisasi yang mengambilkira tingkah laku mereka sama ada di rumah maupun ditempat kerja. Pekerja juga merasakan organisasi mengambilkira latar belakang sosial dan keluarga mereka apabila mengambil mereka bekerja di organisasi tersebut. Mereka  mengikut campur didalam masalah atau kehidupan peribadi yang dihadapi oleh pekerja seterusnya mengaitkan hal peribadi dengan  pekerjaan. Oleh itu perancangan masa depan mereka adalah tanggungjawab organisasi.Manakala bagi budaya profesional, pekerja menganggap kehidupan peribadi mereka  adalah hak mereka dan organisasi tidak berhak mencampuri urusan peribadi mereka, organisasi mengambil mereka berdasarkan kemahiran dan kecekapan yang mereka ada. Mereka selalunya mempunyai perancangan masa depan sendiri.

2.4         Sistem terbuka berbanding sistem tertutup
Dalam sistem terbuka, organisasi dan ahlinya mudah menerima orang baru dan orang luar dalam organisasi. Hal ini membolehkan orang baru senang menyesuaikan diri dan bergaul dengan ahli lama dalam organisasi tersebut. Selain itu orang luar juga selesa berurusan dengan organisasi tersebut melalui keterbukaan mereka melayan orang luar. Manakala dalam sistem tertutup pula, ahli ahlinya tidak mudah menerima perubahan dan banyak berahsia sesame sendiri. Mereka juga bersikap tidak terbuka kepada orang luar dan orang baru. Ini menyebabkan pekerja baru sukar untuk bergaul dengan mereka seterusnya susah untuk menyesuaikan diri dalam organisasi tersebut. Hanya orang orang tertentu saja yang akan merasakan mereka sesuai didalam sistem tersebut dan pekerja baru memerlukan akan jangkamasa yang lama untuk menyesuaikan diri.

2.5         Kawalan yang longgar berbanding kawalan yang ketat
Tahap kawalan yang betul amat diperlukan kerana ia mempunyai kesan yang negatif apabila pengurus mengenakan kawalan yang terlalu ketat atau longgar.

Kawalan ketat
Kawalan longgar
Pekerja memberontak
Pekerja membuat kerja sambal lewa
Pekerja tertekan
Disiplin pekerja merosot
Hubungan antara pekerja dengan pengurus rendah(tiada komunikasi)
Prestasi kerja merosot
Berlalu gangguan emosi
Kerugian atau pembaziran sumber
Prestasi kerja merosot
Masalah – masala sosial

Fokus utama setiap organisasi ialah mencapai objektif yang telah ditetapkandalam perancangan. Untuk memastikan objektif ini dicapai maka pengurus perlusentiasa mengawal aktiviti-aktiviti yang dilakukan supaya tidak menyimpangdaripada perancangan dan jika adanya penyimpangan atau kesilapan makaianya dapat diperbetulkan dengan segera dan ini dapat membantu pencapaianobjektif. Kawalan tidak dilakukan jika tiada perancangan kerana jika tiadaperancangan maka tiada objektif yang hendak dicapai.

2.6         Normatif berbanding pragmatik
Dalam budaya organisasi yang normatif, penekanan diberikan kepada prosedur – prosedur organisasi yang dianggap lebih penting dari hasil yang dicapai dan etika perniagaan dan kejujuran adalah amat penting.Budaya normatif adalah melihat tanggungjawab organisasi terhadap masyarakat adalah sesuatu yang tidak boleh dikhianati.
Dalam budaya pragmatik pula lebih menitikberatkan soal perniagaan dimana keperluan pelanggan diberi keutamaan,hasil adalah penting daripada prosedur dan dalam soal – soal etika perniaggan,sikap yang lebih fleksibel diutamakan

3.            Empat Cara Budaya Dimanifestasikan

3.1         Simbol
Simbol merujuk objek ketara dan artifak yang dapat dikesan pasti dengan jelas seperti reka bentuk bangunan,jenis peralatan yang digunakan,perabot,logo,bahasa dan perbendaharaan kata yang digunakan,cara sapaan,kepercayaan tentang pergunaan dan pengagihan kuasa serta hak istimewa,hadiah dan impalan korporat.
Simbol digunakan bagi meningkatkan komitmen dan kepatuhan dikalangan orang dalam dan memberitahu  orang luar imej mental tentang objektif sesebuah syarikat. Simbol dapat membangkitkan makna dalam diri manusia dan akan mendorong mereka untuk bertindak. Sebagai contoh perkataan scoop yang sering digunakan dalam kalangan wartawan bagi mengambarkan bahawa berita yang dilaporkan adalah esklusif dan didapati oleh seseorang wartawan ,bukan oleh wartawan-wartawan lain.Oleh kerana symbol mudah bertukar mengikut arus masa,maka symbol selalunya diletakkan di lapisan luar dalam lingkaran manifestasi budaya.


3.2         Wira
Wira ialah orang yang bertindak sebagai model kelakuan.melalui tindakan dan kata mereka,wira ataupun wirawati mewujudkan nilai budaya itu,  Wira merujuk ketua,pengurus malah penyelia yang mewujudkan nilai terhadap organisasi.Wira memberikan symbol “hidup’ yang nyata ataupun model peranan tentang kelakuan yang dapat diterima yang perlu diamalkan oleh pekerja. Kejayaan mereka dalam mengejar matlamat organisasi,menyampaikan mesej yang menonjolkan nilai yang dianggap sesuai untuk dihayati oleh pekerja. Mereka melambangkan kekuatan organisasi berdasarkan pencapaian mereka dalam aktiviti kerja.
Kelakuan wira korporat sering kali dianggap penting dan mungkin perlu di ikuti oleh orang lain.Ungkapan  “cakap serupa bikin” menandakan kepentingan mempunyai peranan model utama yang dapat menunjukkan kelakuan kerja yang sejajar dengan nilai organisasi.Apabila wira ini tidak memeperlihatkan nilai tersebut menerusi percakapan dan tindakan mereka,maka tidak wujud asas bagi budaya organisasi ataupun korporat yang kuat.
Sesetengah syarikat mewujudkan wira sendiri dalam bentuk anugerah “jurujual cemerlang”, “pekerja terbaik bulan ini” ataupun “kumpulan terbaik”. Mereka yang dapat menjimatkan kos dan dianggap wira dan kumpulan situasi dapat mendorong pekerja melalui kelakuan contoh dalam kejayaan sehari-hari mereka.
Sebagai contoh,Konusuke Matsushita,pengasas syarikat Multinasional Matsushita Electronics dianggap sebagai  wira oleh semua pekerja syarikat tersebut diseluruh dunia. Falsafah hidup beliau dijadikan garis panduan dalam setiap urusniaga syarikat tersebut dan perlu diketahui oleh setiap pekerja.

3.3         Upacara / Ritual
Upacara atau ritual pula adalah aktiviti-aktiviti yang selalunya tidak diperlukan untuk mendapatkan sesuatu tetapi dianggap penting pada masyarakat berkenaan mungkin ianya sebagai satu simbol identity. Misalnya majlis bercukur dalam masyarakat Melayu bagi seseorang bayi setelah ia mencapai usia tertentu. Majlis sebegini bukanlah dituntut oleh agama atau perlu dilakukan untuk mendapatkan pulangan tertentu tetapi dilakukan sebagai satu amalan atau adat sesuatu masyarakat.

3.4         Nilai-nilai
Elemen keempat iaitu nilai merupakan teras kepada budaya kerana ia adalah merupakan sifat manusia yang memandu kearah bagaimana mereka bertindak dan tingkahlaku mereka. Ia menjelaskan tindakan seseorang, perasaan, cara pemikiran yang menentukan tindakan seterusnya. Contohnya sekiranya seseorang itu mempunyai pegangan agama yang kuat maka ia mempunyai kecenderungan untuk tidak melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh agamanya seperti berbohong, mencuri, membunuh dan sebagainya. Contoh lain ialah nilai-nilai kekeluargaan yang masih kekal dipegang oleh masyarakat cina. Prinsip-prinsip Buddhisme dan Taoisme menganjurkan nilai tidak mementingkan diri sendiri,kerjasama, keadilan, berpegang kepada prinsip dan kemajuan diri. Nilai-nilai ini diterapkan ditempat kerja yang mewujudkan suasana kerja yang harmoni dan kondusif.

4.            Kesimpulan
Kesimpulannya, kesemua definisi-definisi tentang budaya yang telah dinyatakan menjadi asas kepada pemahaman tentang budaya organisasi atau budaya korporat. Elemen-elemen seperti konsep budaya, ciri-ciri, elemen dan dimensi-dimensi budaya korporat turut dibincangkan untuk memberi gambaran bagaimana semua elemen ini boleh mempengaruhi pembentukan budaya korporat dan ianya dianggap penting dalam membentuk struktur komunikasi korporat.
Pembentukan budaya korporat tidak hanya bergantung kepada perkara-perkara yang dinyatakan ianya turut sama penting melibatkan publik organisasi samaada publik dalaman yang menjadi penyumbang kepada pembentukan budaya yang merupakan identiti organisasi dan juga publik luaran yang membentuk imej organisasi berdasarkan apa yang digambarkan oleh publik dalaman melalui budaya korporat yang diamalkan oleh organisasi.
Enam dimensi budaya rentas organisasi dilihat mampu memberi implikasi kepada imej dan identity sesebuah organisasi. Persepsi publik terhadap sesebuah organisasi berdasarkan apa yang diucap dan dilakukan akan membentuk imej. Selain tu, dimensi budaya rentas organisasi (Hofstede, 2005) menunjukkan kelebihan dan kekurangan dimensi-dimensi tersebut dan cara yang efektif dan efisien dalam mencapai matlamat organisasi korporat.


Rujukan

Hofstede, G., & Hofstede, G. J. (2005). Cultures and Organizations, Software of the Mind: Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival, McGraw-Hill: London, New Delhi, New York. Retrieved from https://keithdwalker.ca/wp-content/summaries/1-c/Cultures%20and%20Organizations.Hofstede.EBS.pdf

Richmond, V. P., McCroskey, J. C., & Powell, L. (2012). Organizational Communication For Survival. Pearson Higher Ed. Retrieved from https://www.csu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0003/956073/Organisational-Communication-for-Survival-Richmond-McCroskey-McCroskey-Ch-4.pdf

Mohamad Zain, M. & Nik Hassan Shuhaimi, N. A. R. (2010). Peranan Budaya Dalam Mempromosikan Keharmonian Di Asia Tenggara Jurnal Terjemahan Alam & Tamadun Melayu 1:2, 183 – 189. Retrieved from http://journalarticle.ukm.my/2003/1/AlamTamadun2010012NEW.pdf

Harris, M. (1999: 19). Theories Of Culture In Postmodern Times. New York: Altamira Press. Retrieved from https://books.google.com.my/books?hl=en&lr=&id=3cczAAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP2&dq=harris,+Marvin,+1999,++Theories+of+Culture+in+Postmodern+Times+.+New+York:+Altamira+Press&ots=YIdSJkvAAe&sig=wgS1qM5LpVNEWc9hPRWa-z6ZVrw&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Che Su, M., Mohd Baharudin, O., Norhhayati, M. J., & Mohd Hafidz, H. (2009). SCCG3143 Kemahiran Komunikasi Kepengurusan. Pengajian Luar Kampus Pusat Pendidikan Profesional dan Lanjutan PACE Universiti Utara Malaysia.

Maheswaran, D. dan Shavitt, S. (2000). Issues And New Directions In Global Consumer Psychology. Journal of Consumer Psychology, 9(2), 59-66. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/8466/0ba7c8bac2add71eb0ecaeb0d1c7afc34ac8.pdf

McDermott, R. & Carla O’Dell, C. (2001). Overcoming cultural barriers to sharing knowledge. Journal of Knowledge Management, Vol. 5 Issue: 1, pp.76-85. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/352d/6a6cdda0ad35da4c9f35774f9295df7c540c.pdf 


No comments:

Post a Comment

Analisis S.W.O.T Organisasi Z

1.             Pengenalan Analisis S.W.O.T adalah sebuah analisa yang dicetuskan oleh Albert Humprey pada 1960-1970an. Analisa ini me...