1.
1. Pengenalan
Media sosial merupakan satu
fenomena komunikasi yang mendapat sambutan dan semakin popular di dunia
Internet pada masa kini. Perkembangan daripada Internet dan teknologi telefon
bimbit membolehkan media sosial berkembang pesat di kalangan masyarakat. Dalam
era kini, media baharu dilihat lebih dominan berbanding dengan media
tradisional seperti media cetak, media elektronik, media siaran, dan media
interpersonal yang lain. Oleh sebab itu, bentuk masyarakat pada era ini juga
turut menyaksikan perubahan terutamanya dalam pengguna media sosial. Media
sosial disifatkan mempunyai kemampuan yang hebat kerana hasil gabungan tiga
elemen utama iaitu teknologi, perbualan, dan perkongsian maklumat.
Menurut Kaplan &
Haenlein (2010), media sosial ditakrifkan sebagai sekumpulan aplikasi internet
yang dibina berasaskan ideologi dan teknologi Web 2.0 yang membenarkan
penghasilan dan perkongsian bahan-bahan yang dijana oleh pengguna. Dalam erti
kata lain, media sosial sebagai alat perkongsian dan penyebaran maklumat di
kalangan pengguna. Media juga merupakan satu mekanisme perhubungan yang kuat
kerana ia boleh memberi impak yang sangat besar dalam aspek kehidupan.
Kementerian Kesihatan
Malaysia (Tata Etika Penggunaan Media Sosial Oleh Warga KKM, 2016) menyatakan media
sosial merujuk kepada sejenis saluran komunikasi dalam talian yang membolehkan
pengguna berinteraksi dengan mudah secara bebas, berkongsi dan membincangkan
maklumat dengan menggunakan gabungan
elemen-elemen multimedia yang terdiri daripada teks, gambar, video dan audio.
Oleh sebab itu, tidak hairanlah kenapa media sosial digemari oleh ‘netizen’
kerana media ini menjanjikan keseronokan dan kebebasan dalam pelbagai aspek.
2. Kepentingan Media Sosial
2.1 Kepentingan
tugas
Perkembangan teknologi yang
pesat memerlukan masyarakat masa kini agar terus bergerak selari dengan
kemajuan yang ada. Oleh itu, sudah menjadi kemestian masyarakat mengaplikasi
teknologi yang ada dalam suasana kerja. Teknologi media baharu ini menyaksikan
semakin ramai yang terlibat dalam dunia siber dengan pelbagai cara dalam
pelbagai peranan dan tanggungjawab (Siti Ezaleila, 2013). Contohnya dalam
organisasi Polis Diraja Malaysia (PDRM), penggunaan media sosial telah dipupuk
dalam penugasan seharian bagi memastikan kesesuaian dan kelancaran tugas. Semua
warga kerja PDRM digalakkan menguasai media sosial yang ada khususnya aplikasi ‘WhatsApp’ untuk menghantar laporan awal
atau pertama kepada pucuk pimpinan PDRM.
2.2 Merapatkan hubungan
Menurut Boyd dan Ellison (2007),
individu yang menggunakan laman media sosial seperti Facebook, Twitter dan
Myspace secara tidak langsung telah mewujudkan dan mengekalkan hubungan
komunikasi antara satu sama lain. Jesteru itu, komunikasi adalah penting dalam
mana-mana hubungan. Dengan berlakunya komunikasi dua hala, perkongsian maklumat
dan rasa kepercayaan di antara kedua-dua pihak akan berlaku. Hal ini merupakan
aspek psikologi. Contohnya, apabila rakan pejabat tidak menerima permohonan
berkawan daripada kita di aplikasi ‘Facebook’,
akan lahir fikiran-fikiran negatif seperti beranggapan orang tersebut sombong, berdendam
dengan kita dan lain-lain lagi. Hal ini mampu menjejaskan komunikasi dalam
kumpulan kerja sesebuah organisasi.
2.3 Aspek
keagamaan
Umar dan Samsudin (2010)
mendapati masyarakat Islam menggunakan Internet untuk mencari maklumat
berkaitan dengan isu-isu agama Islam seperti hukum-hakam, urusan menunaikan
haji dan umrah, isu-isu semasa dalam Islam dan dunia Muslim, sejarah atau sirah
Nabi dan mendapatkan nasihat mengenai jodoh serta tafsiran hukum Islam. Selain
itu, Internet juga dijadikan sumber untuk mempelajari lebih banyak mengenai
Islam seperti untuk mencari maklumat tentang kepercayaan agama, amalan serta
perayaan keagamaan sebagai sumber maklumat keagamaan. Contohnya page Al Quran yang terdapat dalam
aplikasi ‘Facebook’. Page ini berkongsikan maklumat dan video
berkaitan agama dimana Ahli-ahli Jawatankuasa Masjid mengesyorkan page tersebut kepada jemaah-jemaah
masjid dalam perkongsian ilmu agama.
2.4 Mendapatkan Maklumat
Perkembangan teknologi,
khususnya berkaitan dengan media memberikan impak yang cukup besar dalam
industri penerbitan akhbar di negara ini. Sejak dekad 1980-an dan 1990-an,
teknologi yang berkembang dari semasa ke semasa telah berjaya menggabungkan
sifat-sifat telekomunikasi konvensional yang bersifat ‘massive’ dengan
teknologi komputer yang bersifat interaktif. Kemunculan pelbagai saluran yang
lebih interaktif melalui teknologi Internet telah mendorong berlakunya migrasi
dalam kalangan khalayak, khususnya dalam konteks pengaksesan maklumat. Oleh
sebab itu, peranan media konvensional sebagai platform penyampaian maklumat
kepada khalayak sejak sekian lama kini berhadapan dengan persaingan daripada
media baharu.
Pertumbuhan akhbar digital
yang sangat pesat memberikan kesan langsung yang drastik terhadap trend jualan
akhbar bercetak. Antara akhbar digital yang popular di Malaysia adalah
Malaysiakini, The Star Online, Harian Metro Online, Berita Harian Online dan
lain-lain lagi.
Menurut daripada laporan ‘The Digital News Report 2017’, pengguna Internet di Malaysia
mencatatkan penggunaan aplikasi ‘WhatsApp’
terbanyak di dunia iaitu sebanyak 51 peratus untuk mendapatkan berita semasa
dan sebanyak 77 peratus untuk kegunaan lain.
Aplikasi ‘Facebook’ pula mencatatkan penggunaan sebanyak 58 peratus untuk
mendapatkan berita dan 74 peratus untuk kegunaan lain. Jumlah ini menunjukkan
media sosial di Malaysia adalah penting terutamanya dalam mendapatkan maklumat
dan informasi yang terkini.
3. Kesan Negatif Media Sosial
3.1 Anti sosial
Dengan
pemasangan rangkaian sosial dan aplikasi pesanan mudah alih seperti Whatsapp,
WeChat, Line dan banyak lagi, individu akan menjadi lebih tertarik kepada
telefon pintar mereka. Dalam konteks tempatan, hasil kajian oleh Mahmud dan Omar (2013) mendapati
lima motif utama penggunaan Facebook iaitu merasa hebat berteman, menghiburkan,
mengekalkan hubungan, mencari maklumat dan menyertai komuniti maya. Motif
menghiburkan dianggap sebagai penyumbang yang dominan dalam menerangkan jumlah
masa penggunaan dan bilangan kenalan dalam Facebook. Hal ini menyebabkan
situasi anti sosial dimana sekumpulan individu duduk semeja tetapi
masing-masing khusyuk menatap telefon pintar di tangan mereka.
Situasi berbual mesra
bersama rakan semeja tidak lagi dipraktikkan kerana kelalaian dengan gadget
masing-masing melayari media sosial. Contohnya, artikel Sinar Online (2014, 1
November) yang bertajuk gadjet punca gen ‘Y’ anti sosial. Artikel ini bertujuan
memupuk kesedaran masyarakat tentang keburukkan gadjet sehingga menyebabkan
generasi baru anti sosial.
4. Kesimpulan
Media sosial menawarkan
berbagai kebaikan daripada pelbagai aspek dalam kehidupan seharian. Dengan
adanya media sosial, kerja-kerja telah dipercepatkan, hubungan silaturahim
dieratkan dan maklumat-maklumat
diperluaskan. Selain itu, kos bagi melayari media sosial yang sangat
rendah dan kepantasan maklumat menjadikan saluran ini sebagai pilihan ramai
pada masa kini. Tidak dapat dinafikan pengguna media sosial akan terus
mengalami perkembangan dari masa ke semasa selaras dengan keperluan dan
kehendak dalam dunia siber yang serba canggih.
Kesan negatif yang sering
diperkatakan mengenai media sosial adalah tidak releven. Hal ini kerana
kesan-kesan negatif yang sering dikaitkan dengan media sosial adalah kerana
sikap dan mentaliti pengguna itu sendiri. Media sosial merupakan satu medium
komunikasi yang dicipta untuk membawa faedah dan kebaikan kepada sejagat.
Rujukan
Mustafa, S. E., (2013).
Media sosial di Malaysia dan Indonesia: Penggunaaannya sebagai alat komunikasi,
kolaborasi dan jaringan digital. Jilid 15, Bil.2, Pp 71-85. Diakses daripada
http://umijms.um.edu.my/filebank/published_article/6796/06JPMM%202013_No_2.pdf
Kaplan,
A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and
opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68. Diakses
daripada http://michaelhaenlein.com/Publications/Kaplan,%20Andreas%20-%20Users%20of%20the%20world,%20unite.pdf
Boyd,
D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History,
and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13,
210-230. Diakses daripada http://www.ifs.tuwien.ac.at/~dieter/teaching/GmA/Boyd2008a.pdf
Mahmud, M. Z., & Omar, B. (2013). Motif dan kekerapan penggunaan
Facebook dalam kalangan pelajar universiti. Malaysian Journal of Communication,
29 (1), 35-54. Diakses daripada http://www.ukm.my/jkom/journal/pdf_files/2013/V29_1_35-54.pdf
The Reuters Institute
Digital News Report. (2017). Diakses daripada
http://www.digitalnewsreport.org/survey/2017/malaysia-2017/
Kementerian Kesihatan Malaysia. (2016). Tata etika
penggunaan media sosial oleh warga kkm. Diakses daripada
http://www.moh.gov.my/penerbitan/Garis%20Panduan/[WEB]%20Tata%20Etika%20Media%20Sosial.pdf
No comments:
Post a Comment